Gå til innhold

En av disse blir Skipsrevyen Ship of The Year 2021

Juryen i Skipsrevyens Ship of the Year har nominert tre fartøy til den prestisjefulle prisen. Disse er: «National Geographic Resolution» , «Hydra» og «Nexans Aurora». 

Prisutdelingen skjer tirsdag den 31. august 2021 under Norske Maritime Eksportørers ERFA-konferanse på Hotel Norge i Bergen.

Her kan du lese mer om de tre nominerte, og stemme på din favoritt. PS: Juryen fatter sin besluttning uavhengig av resultatet av denne avstemingen. 

 
Hvilket skip er din favoritt til å vinne?
National Geographic Resolution
Hydra
Nexans Aurora
 
 
 
 
 
 
Created with QuizMaker
«National Geographic Resolution» ble nylig dokket ut ved Ulstein Verft. Foto: Ulstein Group / Per Eide Studio
«National Geographic Resolution» ble nylig dokket ut ved Ulstein Verft. Foto: Ulstein Group / Per Eide Studio

«National Geographic Resolution»

Polarfartøyet «National Geographic Resolution» er søsterskipet til «National Geographic Endurance» , som ble levert fra Ulstein Veft i 2020. Med Polar Class 5 (PC5) er fartøyene i stand til å gå langt inn i polarområda, og dette gjør det mulig for rederiet Lindblad Expeditions å starte sine polarreiser opp til to uker før de andre ekspedisjonscruise-skipene.

Skipet er 124 meter langt og 21 meter bredt og får 69 utvendige lugarer, der de fleste har balkong med skyvedører fra gulv til tak som gir spektakulær utsikt og rikelig med naturlig lys.

Skipet er X-BOW®-skip av CX104-designet fra Ulstein Design & Solutions AS. 

MF «Hydra» er under bygging ved Westcon i Ølen. Illustrasjon: LMG Marin
MF «Hydra» er under bygging ved Westcon i Ølen. Illustrasjon: LMG Marin

MF «Hydra»

MF «Hydra» er under bygging ved Westcon i Ølen, og planlagt levert i løpet av høsten. Dette blir etter alt å dømme verdens første hydrogen-elektriske ferje, og skal inn på Hjelmeland – Skipavik – Nesvik i Rogaland fra 2021. Den skal kunne ta opptil 299 passasjerer og 80 biler. 

Det var i november 2018 det ble klart at Norled hadde vunnet utviklingskontrakten med Statens Vegvesen om utvikling, bygging og drift av en hydrogen-elektrisk ferje hvor minimum 50 prosent av energibehovet dekkes av hydrogen. I  mai 2019 ble det kjent at Norled hadde valgt Westcon Ølen til å bygge ferjen. Skroget er bygget ved Norse Shipbuilding i Tyrkia,

«Nexans Aurora» overlevert fra Ulstein Verft til Nexans Norway. Foto: Ulstein Group
«Nexans Aurora» overlevert fra Ulstein Verft til Nexans Norway. Foto: Ulstein Group

MS «Nexans Aurora» 

Siste dagen i mai ble kabelleggingsskipet «Nexans Aurora» overlevert fra Ulstein Verft til Nexans Norway. Fartøyet ble døpt 8. juni med Anne-Lise Aukner som gudmor. 

Det 149,9 meter lange og 31 meter brede fartøyet er spesialisert i transport og installasjon av undersjøiske høyspentkabelsystem og en rekke undersjøiske konstruksjonsoppgaver. «Nexans Aurora» er utstyrt med spesialdesignet utstyr for transport og legging av kabel og umbilical inkludert buntlegging, kabelvern og -spleising. 

Fartøyet vil ha en viktig rolle i Nexans sin forsyning av avanserte undersjøiske høyspentsystem for å støtte elektrifisering, slik som samband mellom land og regionar, fornybare offshore-løsninger og elektrifiseringsløsninger for andre offshore-installasjoner.

Fra venstre: Sverre Steen (professor og Instituttleder for Institutt for Marin Teknikk), Lars Gørvell-Dahll (Bransjesjef Maritim Bransjeforening i Norsk Industri/NHO) og Gustav Erik Blaalid (Juryleder og ansvarlig redaktør i Skipsrevyen)
Fra venstre: Sverre Steen (professor og Instituttleder for Institutt for Marin Teknikk), Lars Gørvell-Dahll (Bransjesjef Maritim Bransjeforening i Norsk Industri/NHO) og Gustav Erik Blaalid (Juryleder og ansvarlig redaktør i Skipsrevyen)