Environmental engineer i SolstadFarstad, Svei Erik Isaksen (t.h) gleder seg til å vise programvaren til kundene. Simen Sanna, daglig leder i Yxney til venstre.

Sparer fuel i 147 fartøy med ny software

Oppstartsselskapet Yxney Maritime AS og SolstadFarstad har gjennomført et pilotprosjekt, nå skal den skybaserte programvaren MarESS rulles ut for fullt. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Pilotprosjektet som ble støttet av Innovasjon Norge er nå fullført, og både Yxney-sjef Simen Sanna og COO i SolstadFarstad, Tor Inge Dale, er fornøyde med resultatet. 

- Med MarESS tas SolstadFarstads miljøprosjekt til et nytt nivå. Det sørger for kostnadskutt både for oss og våre kunder, samtidig som det kutter utslipp, sier Dale i en pressemelding. Både kostnadene og forbruket er i følge rederiet redusert betraktelig. Nå implementeres programvaren om bord i hele flåten på 147 fartøy. 

Til Skipsrevyen påpeker Sanna at SolstadFarstad har vært en god partner, og veldig fine å jobbe med – Vi har synkroniserte mål, både når det gjelder kost – og utslippskutt.

Foreløpig er SolstadFarstad eneste MarESS-kunde, men Sanna er ambisiøs og optimistisk:  - Vi starter med Norges største offshore-rederi. 

Bakgrunn fra Kongsberg

Gjengen bak Yxney Maritime har bakgrunn som ingeniører i Kongsberg Maritime. Selskapet ble grunnlagt sommeren 2016. 

- Hvorfor valgte dere å satse på offshore, et tøft marked på oppstartstidspunktet? 

I tunge tider er det alltid populært å kutte kostnader, blant annet på fuel. Dessuten er det offshore vi har erfaring fra og som er vår nisje. Vi tenkte at dette var vår mulighet til å bidra, både på kostnads – og utslippssiden, sier Sanna, og legger til at det allerede er mange data tilgjengelig om bord i et offshore-skip. 

Utover den ny programvaren jobber selskapet blant annet sammen med Enova for å evaluere effektivitet, utslipp og kostnader på ulike fartøyer, samt som en uavhengig tredjepeart i anbudsrunder mellom rederi og klient.