Skipper Linda Holmedal styrer EF Beffen fra Solheimsviken i Bergen mot sentrum.

Byfergen Beffen i ny versjon

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Lørdag 10. januar blir det storstilt dåp av EF Beffen, Norges første og hittil eneste «null utslipp» fartøy som er sertifisert «passasjerskip» i Bergen.

Men før den tid skal de siste finjusteringer gjøres og skipper Linda Holmedal skal ha den sjarmerende passasjerfergen med ut på en del prøveturer. Holmedal har kjørt Beffen i 6 år og er sikker på at hun fint fikser å kjøre den mer miljøvennlige versjonen også.

- Øvelse gjør mester, sier hun og medgir at det er annerledes å kjøre den nye versjonen av Beffen med joysticks fremfor ratt. Og hun er ved godt mot.

- Dette blir bra. Det er fremtiden. Det har jo vært elektrisk fra 1800-tallet, sier hun til Skipsrevyen.

Lik utenpå – ulik inni

Nye Beffen er både, større, bredere og tyngre enn sin forgjenger. Mens gamle Beffen målte 2,71 x 7,71 m, er storebror 3 meter bred og 9 meter lang. Fartøyet er bygget i stål og veier 12 tonn. Passasjerene vil nok bli overrasket over hvor stille den går.

EF Beffen er utrustet med 12 batterier fra Mastervolt (LiFeYPO4) á 24V/5000Wh fordelt på seks strenger, hvorav hver streng består av to batterier koblet i serie (6P2S). Batteriene er plassert i 3 batteritanker som er integrert i skroget. Anleggets nominelle DC-spenning er 48V med total effekt på 60000Wh og overvåkes/kontrolleres av ”MasterBus”-kommunikasjonssystemet.

Til lading er det installert 6 Mastervolts Chargmaster 48 VDC / 50Amp tilkoblet en til hver batteristreng. Beffen kan velge mellom 3fase/32Amp/230V og 1fase/16Amp/230V landtilkobling. Fartøyet er utstyrt med en 5 kWh aggregat til lading hvis det blir strømsvikt i Bergen eller det enkelte dager blir behov for lading under fart.

Til elektrisk fremdrift benyttes 2 stk Mastervolts PodMaster 10 à 48VDC/10kW, plassert i senterlinjen forut og akterut. Begge PodMasters styres 45 grader SB/BB og forover/akterover med hver sin joystick.

Bygget i Tallinn

I Juli 2014 ble EF Beffen overlevert fra verftet i Tallinn, Netaman Repair Group OU som har bygd skroget og innredet passasjersalongen. EF Beffen ankom Eikefjord Elektro (Florø) 8 Juli 2014 til installasjon av batteri, ladere, propellere og systemer for lading, fremdrift og manøvrering.

- Denne består av to uavhengige propellersystem, hvert propellersystem kan svinge 45 grader styrbord og babord. Hvert system styres av sin uavhengige joystick. De kan kjøre sammen eller uavhengig. Det er ikke ror på båten, som på den gamle. Den svinger lettere, og reagerer kjappere enn den gamle, sier Ove Normann.

Farten er den samme. 6 knop og en økonomifart på 4,5, forklarer Ove Normann.

I 120 år har byfergen Beffen vært en del av Bergen sentrum, der den har frakter turister og fastboende over Vågen. Beffen har sin opprinnelse fra A/S Bergens Elektriske Færgeselskab som startet med åtte batteridrevne ferger i 1894, for så å gå over til dieselmotor. Nå blir Beffen elektrisk igjen. Den nye fergen er bygget i Tallin. Den vil kunne frakte 20 passasjerer.