Dubai by night Foto: Sigbjørn Larsen

Blue-C åpner dørene til internasjonal shipping

Jeg befant meg om bord på yachten til skipsreder Juma Obaid Mubarak mens Dubais skyline fløt rolig forbi. Foran oss åpnet det mektige fossefallet seg, og vi kunne seile tvers gjennom.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Christina Dupré Roos og Mark Fuhrmann fra Blue C.

I løpet av noen hektiske dager har jeg møtt alt som kan krype og gå innenfor internasjonal shipping i dette knutepunktet mellom øst og vest. Hvordan er det mulig? – Blue-C er en viktig del av det norske maritime clusteret sier kommunikasjonsdirektør i DNVGL Per Wiggo Richardsen.

Fra sitt kontor i Oslo har Mark Fuhrmann og Christina Dupré Roos jobbet intenst med programmet foran presseturen til Dubai. De er to av et team på seks som arbeider med PR, innholdsmarkedsføring, mediestrategi og kommunikasjonsrådgivning for bedrifter i blant annet maritim sektor gjennom selskapet Blue-C. I flere år har de spesialisert seg innenfor shipping. Bare de to vet hvor mange timer, helger og tidlige morgener som har gått med til å gjøre alle avtaler, sørge for transport, mat, overnatting og logistikk. De har fått sydd opp en rekke av verdensmetropolens viktigste shippingvirksomheter og kontaktpersoner sammen med flere av de viktigste internasjonale shippingmediene i et rikholdig program som spenner fra møte med havnemyndighetene og norske gründere til store og mektige virksomheter som Tristar, DNVGL, Lamprell og Inchcape .  Journalistene kommer fra England, Tyskland, Frankrike, India, Dubai og Norge.

Kommunikasjonsdirektør i DNV-GL Per Wiggo Richardsen

En viktig del av det norske maritime clusteret.

- Blue-C gjør en fantastisk jobb, sier kommunikasjonsdirektør i DNVGL Per Wiggo Richardsen til Skipsrevyen. De får med seg viktige norske shippingmedier for å lære mer om internasjonal shipping ute, og utenlandsk presse med seg hjem for å besøke bedrifter som Ulstein Group og Brødrene Aa. Gjennom journalistenes artikler får så norsk og internasjonal shipping et verdifullt innblikk i hva som rører seg hos hverandre og i internasjonal shipping.  Peter Shaw-Smith er en av journalistene som er med på presseturen til Blue-C i Dubai. – Jeg har flere ganger selv forsøkt å komme i kontakt med noen av selskapene som vi får møte på denne turen uten å lykkes, sier han. Takket være Blue-C så kommer jeg nå inn og får intervjue legender innenfor shippingmiljøet i Dubai som for eksempel grunnleggeren av det verdensomspennende logistikkselskapet  Tristar Eugene Mayne. På kundelisten til Blue-C står virksomheter som ABB, Bellona, DNVGL og Norshipping for å nevne noen.

Journalistisk integritet

- Christina er fantastisk! Mark roser sin kollega gjennom flere år for hennes evne til å behandle kundene på en hyggelig og imøtekommende måte. Hun kan sy sammen et presseopplegg i Posidonia under SMM i Hamburg fra den ene dagen til den andre, sier Mark. 

– Hun har full oversikt uten å virke anmasende. Vi er ikke de som flyr rundt med paraply. Vi holder oss heller gjerne litt i bakgrunnen og journalistene som er med har selvsagt full journalistisk integritet og frihet til å skrive akkurat hva de vil. For mange norske TV-seere vil Mark Fuhrmann også være kjent som mannen som padlet fra Oslo til Athen gjennom Europa i kajakk.