Gå til innhold
Annonse
Stortingsrepresentant Ruth Grung (Ap) Foto: Stortinget
Stortingsrepresentant Ruth Grung (Ap) Foto: Stortinget

Stortingsrepresentant Ruth Grung (Ap) fra Hordaland ber samferdselsminister Jon Georg Dale om å rydde opp i fergekaoset sør i fylket.

Annonse

1. januar i år overtok Torghatten fergesambandet Halhjem-Sandvikvåg, som er landet tredje største samband, fra Fjord1. Det har ikke gått knirkefritt. En rekke ganger er avganger blitt kansellert eller kraftig forsinket. En av årsakene er at de fem fergene som rederiet har bestilt, ikke er ferdig enda. I tillegg er heller ikke den landbaserte ladeløsningen klar.

Nå spør Grung hva ministeren vil gjøre for å sikre fergedriften, og spør også om kravene i kontrakten er tydelige nok for å forhindre en så kritisk overgang.

- Det antydes at det stilles krav i kontrakten til Torghatten Nord om å ha reserveferge klar senest 6 mnd. før de overtok sambandet. Men i kontrakten står det at reservefergen er en av de fire nye fergene som er under bygging. Her har staten hatt mulighet til å gripe inn tidligere, skriver Grung i spørsmålet sitt.

Det antas også at det, etter at fergene er levert, vil ta måneder å klassifisere dem.

Kunne vært spredd

- Det forundrer meg at staten ikke har sørget for bedre overganger, sier Grung til Skipsrevyen. - Både ferger og mannskap skiftes ut og det blir svært sårbart. I tillegg til anbudskravene/kontraktsinnholdet for frister for når ferger, installasjoner på kaiene og reserveferge skal være klar, så burde man vurdert en overgangsperiode der både gammel og ny aktør drifter sambandet, fortsetter hun.

Hun mener fergekontraktene i stat og fylke ser ut til å komme svært konsentrert, og sier det offentlige med fordel kunne spredd anbudene.

- Da kunne det vært flere reserveferger tilgjengelig, og norske verft kunne bygget flere ferger avslutter Grung.

Bøter til Torghatten

Denne uken ble det kjent at Statens Vegvesen har gitt fergerederiet bøter fordi reservefergene som er satt inn på strekningene har vært kansellert på grunn av vind.

- Det har ikke vært ekstremvær, sier Anders Sæternes, fagkoordinator for ferger i Statens vegvesen til Bergens Tidende som begrunnelse for hvorfor de har gitt selskapet bøter. 

Torghatten vant i 2016 kontrakten for å drifte fergesambandet. Ifølge NRK la de inn et anbud som var en milliard kroner lavere enn nærmeste konkurrent.


 

Annonse