«AQS Siv» er levert fra Maritime Partner til AQS

Overleverte heftig dykkerbåt til AQS

Maritime Partner har nylig levert en «AQS Siv» til AQS. Dette fartøyet representerer et banebrytende og nytenkende konsept innenfor arbeidsbåtmarkedet. AQS har valgt å satse på en stor hurtiggående arbeids- dykkerbåt, hvor fokusområdene har vært å redusere transittiden betraktelig samtidig som en beholder komforten for mannskapet.

Publisert Sist oppdatert

AQS AS er en stor aktør og slagkraftig sjøentreprenør som spesialiserer seg på havbruk, men de utfører også alle typer service- og dykkeroppdrag. Firmaet har stort fokus på bærekraft og en stor utgiftspost er drivstoff og lange transittider til og fra arbeidslokasjoner, heter det i en pressemelding fra Maritime Partner. 

Med «AQS Siv» vil AQS redusere transittiden betydelig og med fem lugarer til mannskapet om bord, vil de kunne ligge ved arbeidslokasjonen over natten. 

Som et ledd i bærekraftstankegangen har det blitt montert en batteripakke på 368 kWt i nybygget. Denne kapasiteten gir mulighet for nullutslipp ved arbeider rundt oppdrettsmerdene, ved ROV operasjoner og ved notspyling, samt at båten kan ligge ved merden over natten uten å ha hovedmotorer/hjelpemotor i gang. 

Batteripakken vil sørge for nok strøm til hotellasten om bord.

AQS har videre inngått en timecharter-avtale for tjenester til Cermaq Finnmark. Avtalen mellom AQS og Cermaq har fokus på bærekraft, boforhold og arbeidskapasitet i den daglige tjenesten. 

Gode sjøegenskaper og effektivt skrog

Hoveddimensjoner:

Navn: «AQS Siv»

Verft: Maritime Partner

Rederi: AQS

Design: Alusafe Cat 21/Arne Lindstøl

Lengde: 21,9 meter

Bredde: 7,8 meter

Passasjerer/mannskap: 8

Motor/fremdrift: Volvo IPS 1050

Byggemateriale: Aluminium

Båten, en ALUSAFE CAT 21, tilhører en modellrekke, som har flere bruksområder og fartøytypen har allerede bevist sine gode sjøegenskaper. Skroget er designet av Arne Lindstøl, og det samme skroget har blitt brukt på 2 ambulansebåter levert fra Maritime Parner («Thea Jensen» – Loppa Legeskyss og «Liv» – Norwegian Rig Shuttle). Det kjente skrogdesignet har gjentatte ganger vist ekstremt gode sjøegenskaper, hvor båtene kan holde høy fart selv i meget dårlig vær, skriver verftet i pressemeldingen.

I tillegg til de gode sjøegenskapene har bruk av båten bevist at Arne Lindstøl har designet et effektivt skrog, noe som har resultert i lavt drivstofforbruk og dermed reduserer utslippene. Denne nye varianten er tilpasset kundens behov innen dykking, ROV med posisjonering og vaskesystem for nøter. 

Fartøyet er prosjektert, bygget og utrustet ved Maritime Partner sitt anlegg i Ålesund.

Daglig leder i AQS, Pål Anders Lauvsnes, forteller at byggingen av båten har pågått i tett dialog med prosjektleder fra Maritime Partner under hele utrustningsperioden. 

- Resultatet er kystens heftigste dykkerbåt. Med sin fart, imponerende sjøegenskaper og gode bofasiliteter blir dette en fantastisk tilvekst i AQS flåten. 

«AQS Siv».