Anker tingrettens dom 

I mars meldte Havila Shipping i en børsmelding at de tok kreditorer til retten etter påstander om mislighold av restruktureringsavtalen. 

Publisert

Bakgrunnen for rettssaken er et det i oktober i fjor ble meldt at tre banker og obligasjonseierne i to obligasjonslån valgte oppgjør av gjeld ved utløpet av 2024.

Det ble også meldt at tre banker valgte å forlenge restruktureringsavtalen med ett år knyttet til to fartøy i drift og fire solgte fartøy.

Tre banker, som forlenget restruktureringsavtalen, finansierer PSV fartøyet «Havila Foresight» og Subseafartøyet «Havila Harmony». 

Samlet rentebærende gjeld knyttet til disse fartøyene utgjør 151,5 millioner kroner og ikke rentebærende gjeld knyttet til disse samt fire solgte fartøy utgjør 616,3 millioner kroner.

Selskapet mottok 21. januar i år et brev, på vegne av de tre bankene som forlenget restruktureringsavtalen, med påstand om at refinansieringen ved opptak av obligasjonslån, som ble benyttet til innløsning av gjelden til långivere som i henhold til avtalen valgte oppgjør ved utgangen av 2024, er i strid med restruktureringsavtalen.

Det ble også hevdet at enkelte andre forhold utgjorde mislighold av restruktureringsavtalen.

De aktuelle långiverne hevdet at de vil være berettiget til å erklære mislighold av både rentebærende og ikke rentebærende gjeld samt kreve misligholdsrenter og å tiltre sikkerheter. 

Selskapet på sin side mente at det ikke forelå noen form for mislighold og bestred fullt ut de gjenværende långivernes forståelse av restruktureringsavtalen, og tok saken til Oslo tingrett. 

Mandag falt dommen og Havila Shipping tapte. 

– Havila Shipping er ikke enig i dommen og tingrettens dom er ikke en endelig avgjørelse i saken. Havila har besluttet å anke dommen innen ankefristen i januar 2026, skriver de i en børsmelding.