Wärtsilä har mottatt en ordre fra Sartor Shipping AS for det nye designet Vik-Sandvik 465 FSV (beredskapsfartøy).

Wärtsilä med ny kontrakt

Wärtsilä leverer utstyr og design til beredskapsfartøy fra Sartor Shipping

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Wärtsilä selskapet Vik-Sandvik har mottatt en designordre fra det norske rederiet Sartor Shipping AS. Ordren er på Vik-Sandvik design til to beredskapsfartøy som skal bygges på Wison Heavy Industry skipsverftet i Kina. Kontrakten inkluderer også to hovedmotorer, gir og propeller. Gir og propeller skal produseres på Rubbestadneset. Fartøyene skal leveres i 2010 og 2011.
Vik-Sandvik designet har et hybridsystem som gir drivstoffbesparelser sammenlignet med en ren diesel mekanisk løsning. Dette er fordi effekten kan bli tilpasset til å møte behovene til de ulike operasjonene som denne typen fartøy utfører. Besparelsene vil bli spesielt merkbare når fartøyet opererer med lavere belastning.
Fartøyene er multifunksjonelle, og designet for bruk til en mengde ulike oppgaver som å gi bistand offshore, tauing, opprensking av olje, fjernstyringsoperasjoner, brannslukking, tankskipassistanse og overvåkning.
Fartøyene vil ha et dynamisk posisjoneringssystem, DP II. Hastighet vil bli ca, 15,5 knopp. De er 65,9 meter lange og bredden er 18 meter. Fartøyene vil bli bygget i henhold til Veritas’ ”Environmental Class”.