Vil på børs

Fjord Line AS forbereder børsnotering. Rederiet med hovedkontor i Egersund er i gang med å sikre seg ny kapital på 300 millioner kroner til delfinansiering av de to nye cruisefergene som rederiet har bestilt ved Bergen Group Fosen for levering i april og oktober 2012.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er de to meglerhusene Pareto Securities og First Securities i Oslo som har fått jobben med å innhente ny kapital i investormarkedet.
Det tidligere Bergensrederiet har forbedret driften vesentlig etter omleggingen av linjenettet som nå går mellom Bergen Stavanger og Hirtshals. Haugesund, Egersund og Hanstholm er kuttet ut.
Rederiet har i tillegg til de to cruisefergene også sikret seg ytterligere et søsterskip i opsjon fra Bergen Group Fosen. Foreløpig er dette et hysj-hysj-prosjekt. Styreformann Peter Frølich ønsker ikke å kommentere opsjonsavtalen, men bekrefter at det foreligger en slik avtale for et tredje skip.
De to faste kontraktene representerer en investering på ca. 103 millioner euro per skip,rundt 1,8 milliarder kroner totalt.
Fjord Line-aksjene er i dag notert på B-listen til Norges Fondsmeglerforbund. Siste omsetning av aksjer har funnet sted til syv kroner i november i fjor.. Dagens kjøperkurs på tolv kroner priser selskapet til cirka en kvart milliard.
I 2009 ble konsernresultatet i Fjord Line minus 10,3 millioner kroner etter skatt. Ifølge styrets forslag overføres underskuddet til posten udekket tap. Konsernets egenkapital blir etter dette 209,2 millioner kroner.
Morselskapet Fjord Line fikk i fjor et underskudd på 74.4 millioner kroner. Beløpet blir i sin helhet overført udekket tap ifølge styreforslag. Egenkapitalen i morselskapet utgjør etter dette 190,5 millioner kroner. Etter reorganiseringen av rederiet ligger egenkaptalprosenten nå på 45%.
Det forventes bedre resultater i år ettersom Fjord Line Expresslinjen mellom Kristiansand og Hirtshals er gjenåpnet.
De nye skipene gjør det mulig med helårlige daglge seilinger Bergen-Stavanger-Hirtshals retur.og Kristiansand Hirtshals.retur
Både dagens skip og nybyggene blir eid av rederiets danske datterselskaper og seuiler under dansk flagg.
Rederiet har gått til søksmål mot Kristiansand havn med krav om å få det økonomiske tapet som følge av utestengningen av MS ”Fjord Cat” fra anløp i Kristiansand i sommersesongen. Kristiansand havn vedtok i oktober 2008 krav om helårsseilinger som vilkår for Fjord Lines bruk av havnen. Dermed måtte hurtigfergen nedlegge sin virksomhet. Havnens beslutnig er senere kjent ugyldig av Kystverket. Anke fra havnens side ble senere avvist av Fiskeri- og kystdepartementet.
Fjord Line holder sin ordinære generalforsamling i Bergen 25. juni på rederikontorene på Skoltegrunnskaien. Det er ventet at rederiet der letter litt på sløret omkring størrelsen på kravet mot Kristiansand havn. Der vil også forslaget til økning av aksjekapitalen bli behandlet. Det sammen vil forslag til opptak av konvertible lån.