
Viktig verftspakke og stø kurs for norske sjøfolk, men skjær i sjøen for miljøbevisste rederier
- Tiltakspakken for verfts- og utstyrsindustrien er viktig for at en av Norges aller viktigste industrier vil få bedre muligheter til å omstille seg og å holde på kompetansen i den tøffe periode de nå går inn i.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er den kompetanse som skal gjøre disse bedriftene i stand til å vinne konkurransen om nye oppdrag den dagen markedene for maritim industri normaliseres seg, sier Jørn Prangerød, daglig leder i Maritimt Forum.
Mens skipsverftene i Norge leverte rundt 80 skip i 2009, ble det kun inngått 7 nye kontrakter. Så langt i 2010 er det inngått 8 nye kontrakter. Tiltakspakken for verfts- og utstyrsindustrien er på 200 millioner og innholder mer penger til maritim sektor i Innovasjon Norge og Forskningsrådet. I tillegg øker regjeringen garantirammen for GIEK med 10 mrd.
-Maritimt Forum er tilfreds med at regjeringen i Revidert befester stø kurs i nettolønnsordningen for sjøfolka. Vi etterlyser imidlertid en nødvendig regulering av taket i ordningen knyttet til utviklingen i tariffavtalene eller en justering for pris- og inflasjonsutvikling. Vi håper regjeringen vil komme tilbake til det i forbindelse med det ordinære budsjettarbeidet til høsten, sier Prangerød.
- Endringene som gjøres i overgangsordningene til den nye konkurransedyktige rederiskatteordningen er uheldig for de rederiene som har fulgt regjeringens oppfordring om å satse på miljøtiltak. Vi setter vår lit til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Revidert budsjett vil kunne rette opp dette, sier Prangerød.