Verdens første lasteskip med LNG fremdrift

Et fullverdig lasteskip som reduserer utslippene av klimagassen NOx med hele 90%, det er gode nyheter for miljøet. Nå er båten på plass i Norge og skal frakte fiskefôr fra BioMar til oppdrettsanlegg langs kysten. MS Høydal har en kapasitet på 2.200 tonn, gjør 14 knop og er et stort steg på veg mot mer miljøvennlige transportløsninger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Verdens første lasteskip med LNG fremdrift

Et fullverdig lasteskip som reduserer utslippene av klimagassen NOx med hele 90%, det er gode nyheter for miljøet. Nå er båten på plass i Norge og skal frakte fiskefôr fra BioMar til oppdrettsanlegg langs kysten. MS Høydal har en kapasitet på 2.200 tonn, gjør 14 knop og er et stort steg på veg mot mer miljøvennlige transportløsninger.

Skipet er utviklet av NSK i Harstad og er utstyrt med en ny type motorer fra Rolls-Royce. Drivstoffet er flytende naturgass (LNG) som Norge er storprodusent av. Sammenliknet med den vanlige dieselmotoren kuttes utslippene av NOx dramatisk, og CO2-utslippene reduseres med hele 25%. Reduksjon i NOx-utslippene er ett av de viktigste klimamålene for den norske regjeringen.

Fôrprodusenten BioMar skal bruke MS Høydal til frakt av fiskefôr fra selskapets anlegg på Myre i Vesterålen. Satsingen på miljøvennlig transport inngår i BioMars program for et bærekraftig havbruk. BioMar er så langt den eneste bedriften innenfor oppdrettsnæringen som er sertifisert av Det Norske Veritas som bærekraftig.

Godkjenningen stiller en rekke krav til miljøvennlige og bærekraftige tiltak gjennom hele verdikjeden, fra bruk av råstoff og utvikling av fôr til oppdrett, foredling og transport.

Den nye teknologien er resultatet av et samarbeid mellom NSK Nordnorsk Skipskonsult , NSK Shipping, Rolls Royce, tyrkiske Tershan Shipyard, BioMar og norske myndigheter.

MS Høydal er 70 meter lang og 16 meter bred. Hun har lastekapasitet på 2.200 tonn og har en 50 tonns kran. Skipet er utstyrt med Rolls-Royce DP som lar skipet losse ved oppdrettsanleggene uten å fortøye. Rolls-Royce har levert verdens første rene gassmotor som driver propellen via en aksling. Den yter 1620 kW med to-trinns forbrenning som gir høy ytelse og lav temperatur med minimale utslipp