Illustrasjonsfoto

Utvikler e-maritim strategi

EU-kommisjonen vil i løpet av 2009 utvikle en maritim strategi for integrering av elektroniske hjelpemidler for skipsfarten. Kystverket deltar aktivt i arbeidet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

EU-kommisjonen vil i slutten av 2009 presentere sin visjon for en felles europeisk e-maritim strategi. Sentrale elementer i dokumentet vil være EUs maritime transportstrategi 2009-2018 som ble presentert i januar i år, deriblant etablering av et felles europeisk maritimt transportområde uten barrierer, IMOs e-Navigasjonskonsept, og resultater fra det europeiske MarNIS-prosjektet.
MarNIS (Maritime Navigation and Information Services) har vært det største maritime prosjektet innenfor EUs 6. rammeprogram, med et budsjett på rundt 20 millioner euro i perioden 2004-2008. Prosjektet skulle ha blitt avsluttet i desember i fjor, men fordi EU-kommisjonen, basert på prosjektets anbefalinger, ønsker å utvikle en implementeringsplan for perioden 2012 til 2020 er prosjektet forlenget til 1. mai 2009.
To sentrale konsepter
På et møte i Brussel i slutten av februar deltok representanter fra MarNIS-prosjektet, EUs medlemsland og Norge, flere maritime interesseorganisasjoner i Europa, samt representanter fra EU-kommisjonen for å vurdere MarNIS prosjektets hovedfunn og anbefalinger. Konseptene Maritime Information Management (MIM) og Maritime Operational Services (MOS) var av spesiell interesse. MIM baserer seg på videreutvikling av dagens elektroniske skipsrapporterings- og meldingssystem SafeSeaNet (som i dag finnes individuelt i 27 land) til å etablere ett felles integrert system for alle. MOS er et konsept som integrerer funksjoner som trafikkovervåkning, søk og redning, oljevern, risikoanalyser, koordinering og fastsetting av nødhavner og strandsettingssteder, slepebåtberedskap.
Under møtet var det bred enighet om å implementere prosjektets forslag for MIM-konseptet, mens innføringen av MOS-konseptet var mer uklar. Fra flere hold, inkludert Norge, ble det påpekt at nasjonal organisering i henhold til MOS-konseptet vil være et politisk spørsmål. Anbefalingen i forhold til dette konseptet ble derfor formulert som en oppmuntring til medlemsland om å tilby en proaktiv tjeneste til skipstrafikken for å forhindre miljøforurensing.
Styret i MarNIS-prosjektet, hvor Kystverket deltar, vil i 2009 fungere som ekspertgruppe i forbindelse med utviklingen av EUs e-maritime strategi.