
Ulstein Gruppen donerer 20 millioner kroner til ny redningsskøyte
Ulstein Gruppen kunngjorde i dag at de vil donere rundt 20 MNOK til Redningsselskapet. Donasjonen vil finansiere 60 prosent av kostnadene for en høyhastighets redningsskøyte som skal leveres i 2015.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Den nye 20 meter lange skøyta får navnet RS Idar Ulstein. "Gaven er til minne om Idar Ulstein, mangeårige administrerende direktør og styreleder, som gikk bort i 2012. Idar Ulstein var en lidenskapelig tilhenger av Redningsselskapet og denne donasjonen for å hedre hans liv, vil være et viktig bidrag for å redde liv og berge verdier i norske farvann.”
Se illustrasjon av fartøyet i høyre kolonne.
I en kommentar til kunngjøringen sier Tore Ulstein, styreleder i Ulstein Gruppen, "Redningsselskapet redder liv og verdier og vi tror at denne gaven vil bidra til å gjøre sjøen tryggere for alle"
Rikke Lind, Generalsekretær i Redningsselskapet, uttalte at "…dette er en usedvanlig sjenerøs gest av Ulstein og er en av de største donasjoner noensinne gitt til vår organisasjon." Hun la til at for Redningsselskapet var det en ære å være å få døpe ett av sine skip etter Idar Ulstein. "Gjennom hele sitt liv var Idar Ulstein en pådriver i utviklingen av den maritime næringen, både nasjonalt og internasjonalt. Dette er et viktig bidrag og føyer seg inn i listen på en allerede imponerende arv. "
I løpet av de siste ti årene har Redningsselskapet reddet 350 liv og 1000 personer fra forlis. Rikke Lind understreker at Redningsselskapets fortsatte evne til å redde liv og verdier er avhengig av bidrag fra enkeltpersoner og bedrifter.
Se video fra pressekonferansen her
"Vi kan ikke gjøre jobben vår uten de mange donasjonene vi mottar. Jeg håper Ulsteins valg inspirerer andre selskaper og enkeltpersoner i samfunnet til å trappe opp og bidra til de resterende 40 prosent av kostnadene for dette skipet. "
På grunn av at et stadig økende antall nordmenn bruker sjøen for arbeid og fritid, utfører Redningsselskapet nå nesten 50 prosent flere redningsaksjoner enn de gjorde for ett tiår siden.
Lind sa at dette bidraget også er avgjørende for å modernisere flåten.
"Når et liv står på spill, teller hvert sekund. Det er derfor det er så viktig å oppgradere vår flåte med nye og raskere fartøy, som vil tillate oss å nå en hendelse hvor som helst i norske farvann innen en time. For å tilstrekkelig opprettholde vår flåtekapasitet, må vi fornye og modernisere jevnlig. Det er gledelig at næringen ønsker å bidra i så sterk grad – så får vi se om myndighetene kan følge opp tilsvarende. "
Lind la til at fartøyets avanserte nivå symboliserer hva Ulstein Group står for. "Ulsteins omdømme er en innovativ industrileder som har bidratt til å drive fremover den maritime teknologien. Denne nye redningsskøyta vil bli bygget med materialer av høyeste kvalitet og er utstyrt med den nyeste teknologien. "
RS Idar Ulstein vil være et tilskudd til Redningsselskapet sin flåte av 42 redningsskøyter stasjonert rundt den norske kysten. Lind sier at selv om en avgjørelse ennå ikke er gjort, vil skipet sannsynligvis operere i Nord-Norge, hvor fartøys hastighet er spesielt viktig på grunn av de store avstandene mellom redningsskøytene.
RS Idar Ulstein vil være den første av en ny klasse redningsskøyter som drives av et mannskap på tre. Det vil primært betjene kyst-, fiske- og rekreasjonsfartøy. I tillegg til akutt livreddende og sjøredning, vil fartøyet være konstruert for å utføre operasjoner inkludert sleping, berging, dykkeroppdrag, brann, ambulanse og syketransport.
Kort responstid er avgjørende for å redde liv til sjøs og med RS Idar Ulstein har man derfor prioritert hastighet over slepekraft, som er i tråd med Hovedredningssentralen retningslinjer. RS Idar Ulstein har to motorer, med en estimert toppfart på 38 knop. Slepekraften vil være cirka ni tonn, noe som dekker de fleste redningssituasjoner. Skipet vil være i stand til å holde et større fartøy som har mistet motorkraft til tyngre kapasitet kommer.
Fartøyet er utstyrt med et moderne navigasjonssystem, som er avgjørende på redningsoppdrag. Det har også støyreduserende funksjoner for å sikre best mulig arbeidsforhold for mannskapet.