Tørrlast
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Netto tilvekst til bulkflåten steg med 6,2% i 12-månedersperioden frem til og med november. Dette er andre måneden på rad at veksten tiltar.
Capesize
En kommentator sier at markedsoppgangen som har vært ventet, endelig skjedde. Spot markedet steg med $9.000 i løpet av uken til snitt på $33.850 – tilbake der det var i midten av oktober. Markedet har steget både i Atlantic og Pacific, og de beste ratene er som vanlig for tur fra Atlanterhavet til Asia, og de svakeste ratene er for oppdrag motsatt vei.
Periode. Yasa Dream 207.805 dwt bygget 2008 ble sluttet for 11/14 måneder til $23.500 per dag levering Far East til Classic Maritime.
Navios Buena Ventura 179.109 dwt bygget 2010 ble chartret for ett år til $20.000.
Panamax
Spot markedet økte med over $2.000 til $15.350 per dag. En økende amerikansk korneksport trekker opp.
Det var stor periode aktivitet, og nivået for både 82.000 dwt og 75.000 størrelsen ligger på $12.750 / 13.000 per dag med levering Far East. Ett skip skal levere i Middelhavet, og da er raten høyere, $14.250 per dag.
Supramax
Oppgangen fortsetter, og nå til $16.200 per dag. Man må tilbake til oktober 2011 for å finne like godt marked. Spesielt er markedet i US Gulf sterkt. Det kan ha sammenheng med den store økningen i den amerikanske korneksporten.
WBC betaler $20.000 per dag for Jia Mao Shan 57.000 dwt for 3-4 måneders trading med levering US Gulf og tilbakelevering også i Atlantic.
Periode. Grand Breaker 57.000 dwt bygget 2011 er sluttet for ett år levering østkysten Mexico (god leveringsposisjon) til $14.250 per dag.
Short-sea
Markedet har steget til ca. $25 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, – og til ca. $23 fra Lower Baltic til Kontinentet – for 3.000 tonns laster.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).