Svakere for Farstad

Børsnoterte Farstad Shipping ASA måtte tåle en reduksjon i inntjening og resultat i første kavrtal. I løpet av årets fire første måneder ble resultat før skatt på noe under 70 millioner kroner mot 340 millioner tolv måneder tidligere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

SSvakere for Farstad


Børsnoterte Farstad Shipping ASA måtte tåle en reduksjon i inntjening og resultat i første kavrtal. I løpet av årets fire første måneder ble resultat før skatt på noe under 70 millioner kroner mot 340 millioner tolv måneder tidligere.

JAN I. ELIASSEN

Fraktinntektene sank fra 746 til 730,5 millioner kroner. Driftsresultatet stupte fra 292,6 til 172,8 millioner kroner.

Ledelsen forklarer dette med flere ting. Markedet har i perioden vært preget av for mye tonnasje. Dermed har inntjeningen i spotmarkedet i Nordsjøen vært lavere enn skipenes driftskostnader. Periodekontrakter inngås til stadig lavere ratenivåer. Det skjer i alle regioner.

– I alle markeder har man sett en oppsamling av tonnasje uten arbeid og et økende antall skip i opplag, uttales det.

Stigende aktivitetsnivå

Den positive meldingen fra Farstad er imidlertid at aktivitetsnivået igjen er stigende. Det pekes imidlertid på at ratenivå og utnyttelsesgrad for supplyskip fortsatt vil bli negativt påvirket av det store antall nybygg som er eller som skal leveres.

Selv har Farstad Shipping ASA en flåte på 57 offshoreskip. Av disse er 32 av typen AHTS, 23 PSV og to subsea (spesialskip for operasjoner på store havdyp).

I første kvartal har rederiet i Ålesund fått tilført to ATHS/forsyningsskip. Det er M/S “Far Shogun” og M/S “Far Saracen” som begge er levert fra STX Norway Langsten. Begge trader i spotmarkedet i Nordsjøen.

Bedret egenkapital

Resultatet av Høyesteretts avgjørelse i rederiskattesaken er for Farstad Shippings del at kontantdelen av skattekravet på 635,6 millioner kroner (2/3-deler) kan reverseres i 2009-regnskapet. Dette har forbedret rederiets egenkapital med et tilsvarende beløp. I tillegg var det i overgangsreglene lagt opp til at godkjente miljøinvesteringer kunne eliminere det resterende skattekravet på 317,8 millioner kroner. Rederiet har siden 2007 oppfylt kravet til miljøinvesteringer.

Regjeringens tilbud om en ”frivillighetsordning” der selskapene kan velge å bli med i den nye ordningen eller forbli i den gamle fra 2007, betyr at de som går inn i den nye ordningen må foreta et skatteoppgjør med 10 prosent skatt på akkumulert overskudd/gevinst fra den gamle ordningen. Av dette skal 2/3-deler betales over tre år.

Regjerningen har tatt bort den miljømessige profilen. De som har investert i miljøtiltak blir ikke tilgodesett for dette.

Forslag til nytt regelverk innebærer at Farstad Shipping må betale inn 227 millioner kroner for å kunne delta i den nye ordningen. For øvrig strammer regjeringen inn den gamle ordningen slik at den blir mer ugunstig for rederier som i sin tid valgte den. Rederier som har satset i Norge blir klart rammet.

Farstad Shipping har ifølge styret ikke tatt standpunkt til hvilken ordning rederiet vil velge.

Far Shipping ASA, Ålesund (konsern)
Tall i millioner kroner
Regnskap 1. kv. 2010 1. kv. 2009
Driftsinntekter 730,53 746,11
Resultat før avskrivninger 297,93 394,23
Driftsresultat 172,87 292,63
Resultat før skatt 69,73 340,41
Perioderesultat 59,88 298,62