
Sundferja med maskineriproblemer
Cirka kl. 1330 den 2. juli 2012 mistet fergen Fjordbas maskinkraften på Hjellestadbukten, men klarte heldigvis å få ut ankeret og klarte derved å avverge en ulykke. Hvis det hadde vært kraftig vind, ville grunnstøting vært et sannsynlig resultat.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Sundferja med maskineriproblemer
Cirka kl. 1330 den 2. juli 2012 mistet fergen Fjordbas maskinkraften på Hjellestadbukten, men klarte heldigvis å få ut ankeret og klarte derved å avverge en ulykke. Hvis det hadde vært kraftig vind, ville grunnstøting vært et sannsynlig resultat.
En MOB-båt kom først til assistanse før redningsskøyten Kristian Gerhard Jebsen overtok og førte fergen til fergekaien på Hjellestad.
Bergen Nordhordland Rutelag overtok nylig ruten Hjellestad – Bjelkarøy – Lerøy - Klokkarvik og satte inn en gammel ferge, - men visstnok med ny hovedmotor.
Strekningen som fergen trafikkerer, ble for et par år siden utpekt til å være en av landets farligste med trange farvann, samt kryssing av hovedleden mellom Lerøy og Klokkarvik.
I dagens verden er det vanlig med redundant maskineri – hvorfor er ikke det satt som et kriterium for å betjene denne ruten.
Fergen er bygget i 1980 og kan således ikke akkurat kalles ”ny”.