-Mennesker er forskjellige, sier Kirsten Rognstad i DNV-GL.

Store forskjeller hos klassen hevder rederier

Rederier Skipsrevyen har snakket med hevder at det er stor forskjell på hvordan klasseselskapene gjennomfører «ISM-audit», mellom de ulike klasseselskapene, avhengig av hvem som utfører inspeksjonen, og mellom de ulike kontorene innenfor samme klasseselskap. – Mennesker er forskjellige, og det vil alltid vær en viss forskjell på hvordan revisjonen forløper, sier Kirsten Rognstad i DNVGL. En ISM-audit er avgjørende for skipets driftslisens. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

-Mennesker er forskjellige og det vil alltid være en viss forskjell på hvordan revisjonen forløper avhengig av hvem man møter, hva man fordyper seg i og hvilke funn som gjøres. Det sier Kirsten Rognstad i DNVGL. Hun er ekspert på ISM-audit hos DNVGL og sitter i den internasjonale arbeidsgruppen for ISM som er underlagt IACS (International Assosiation of Classification Societies).  -IACS har prosedyre og krav for gjennomføring av ISM audit, som klasseselskapene er forpliktet til å følge, sier Rognstad.

Avgjørende for skipets driftslisens

En ISM-audit er avgjørende for rederiets driftslisens for skipet. ISM er regelverket eller koden som skipet og rederiet er underlagt for å kunne drifte skipet. Det er flaggstatens formelle ansvar å påse at alle skip oppfyller kravene i ISM-koden. Ofte er det klasseselskapene som utfører kontrollen og gir driftslisensen på vegne av flaggstaten.

Ulik praksis

Ulik praksis og ulik prising gir både klasseselskaper og rederier ulikt spillerom, hevdes det. Rederiene kan dermed velge en løsning som gir større fleksibilitet både med hensyn til pris og tolkning av regelverket. Ofte er det også subjektive forskjeller mellom de ulike kontrollørene som utfører «ISM-auditen» og mellom de ulike kontorene i samme klasseselskap, hevder rederiene.

Spiller ulike selskaper ut mot hverandre

I dårligere tider med press på kostnader kan ulik prising mellom ulike klasseselskaper friste rederiene til å spille ut klasseselskapene mot hverandre. Det faktum at ISM-audit prises ulikt hos ulike klasseselskaper gir i seg selv rom for ulikhet.

Hvor er uavhengigheten hos klasseselskapene?

Hvor er da uavhengigheten hos klasseselskapene, spør rederiene? Dersom hard konkurranse medfører prispress og variasjoner i ISM-auditen i et tøft marked kan klassen kanskje bli fristet til å være mer fleksible, undrer rederiene. – Jeg kan ikke kommentere hvordan andre selskaper priser sine tjenester, sier Rognstad. Et prissamarbeid er ikke lovlig og en harmonisering av priser kan fort bli utsatt for kartellbeskyldninger. Det er et fritt marked og ethvert klasseselskap er ansvarlige for sine egne priser, sier Rognstad.

Internasjonal enighet og lik praksis, hevder DNVGL

-På meg virker det som om de ulike klasseselskapene i de ulike landene er ganske enige om hvordan systemer, prosedyrer og gjennomføring skal være i forhold til ISM-auditene sier Rognstad. En viktig del av revisjonen er kommunikasjon mellom partene. Selv samme revisor kan jo oppfatte revisjonen forskjellig avhengig av hvem han møter. Vi foretar stikkprøver og ISM omfatter jo i prinsippet alt. I løpet av en ISM audit er det således svært mye som skal sjekkes. Våre kontrollører er om bord i 1-2 dager hvert 2. år.  Da blir det nødvendigvis også forskjell i forhold til hvilke funn man gjør.

Større problem hvis ikke revisjonen gjennomføres

-Jeg vil si at det er et større problem dersom revisjonene ikke blir gjennomført på en effektiv måte, enn at det oppstår forskjeller, sier Rognstad. En ISM audit skal sørge for å bidra til sikkerheten om bord, og for at skipet overholder de regler som flaggstatene i felleskap har blitt enige om blant annet i forhold til miljø og sikkerhet, sier Rognstad.

Internasjonal rating

Alle klasseselskaper som driver med dette på et internasjonalt nivå, er underlagt felles regler godkjente av IACS. Klassifiseringsselskapene får også en rating. Får selskapet en dårlig rating og har klasset mange skip som er utsatt for uhell kan det føre til at kundene forsvinner.

Hva er en god revisjon for rederiet?

-Det kan jo være at det klasseselskapet eller det kontoret eller den kontrolløren som gir mange pålegg i forhold til kravene, faktisk gjør en bedre jobb for rederiet enn det en som synes å ta lettere på det, i forhold til å forebygge ulykker og bedre sikkerheten, sier ett av rederiene vi har snakket med.

Ingen rederier vil fremstå med navn

Ingen av de fire rederiene som vi har snakket med i sakens anledning ønsker å fremstå som navngitte kilder i saken. De bekrefter imidlertid alle det samme bildet.