Bildet er av DS «Mariehamn», da det ikke finnes bilder av DS «Nordnorge» Fotograf ukjent

Slutt, før det fikk begynt

Historiske Skip: Ukens skip ble senket, bare èn uke etter at den var klar for oppdrag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I 1883 ble DS «Visingö» bygget Motala mekaniska verkstad i Sverige som byggnummer 336. Båten var oppkalt etter Vätterens største øy. Hun ble overlevert til Linköpings Nya Rederi og satt inn i rutetrafikk mellom Linköping og Stockholm.

I 1934 ble skipet solgt, ombygd og omdøpt til DS «Nyköping». Nå gikk det inn i rute mellom Linköping og Nyköping. Rederiet kom i økonomiske vanskeligheter i 1938, og hun ble solgt til Mariehamn Trafik AB, da rederiet omsider gikk konkurs. De nye eierne valgte å omdøpe henne til DS «Mariehamn». Hun må ikke forveksles med SS «Mariehamn» som i 1882 ble det første skipet fra Åland som seilte jorden rundt.

Til Norge og omdøpt

Norge var okkupert av tyskerne i 1942, da Ofoten Dampskibsselskap kjøpte henne. De ville bøte på tonnasjemangelen som krigen hadde forårsaket. I august 1942 kom hun til Norge, og ble sendt til Sarpsborg mekaniske verksted for ombygging og forlenging. Samtidig ble skipet omdøpt til DS «Nordnorge».

Arbeidet med å bygge om båten ble forsinket på grunn av materialmangel, og først 17. mars 1944 var skipet ferdig. Planen til rederiet var å sette skipet inn i hurtigruten fra Narvik, som en nødløsning etter at DS «Bodø» hadde forlist i 1943.

Slutt før det fikk begynt

Bare èn uke etter at skipet var ferdig ombygget var det på vei nordover. Om bord var et mannskap på 13, og en last med rundt 100 tonn med bygningsplanker og 50 fat med margarinolje som skulle til Tromsø. Fører om bord var Andreas Lilann, som hadde overlevd senkingen av «DS Barøy».

Klokken ni om morgenen, den 24. mars 1944 ble skipet oppdaget av den engelske ubåten HMS «Satyr». De avfyrer flere torpedoer som treffer akterskipet. I løpet ett minutt synker DS «Nordnorge» og 11 mennesker omkommer. En lokal fisker, Jakob Strand fra Stadtvågen, var like i nærheten med skøyten sin. Han rekker å redde to lettmatroser, Peder Johnsen og Alfred Eriksen, som hadde overlevert angrepet.

Da DS «Nordnorge» ble levert var den 142 nettoregistertonn. Etter alle ombyggingene var dette økt til 210 tonn da den ble senket i 1944.  Lengden var også blitt økt med 5,4 meter, til 35,2 meter. Hun hadde også gått nytt overbygg og lugarinnredning.

Hovedmaskinen var en kullfyrt tosylindret compound dampmaskin. Oppgitt ytelse var 250, noe som ga en toppfart på 9 knop. Det forelå planer om å erstatte dampmaskinen med en dieselmotor, men materialknappheten under krigen umuliggjorde dette.

Kilder. Wikipedia