
Skipsbygningskontrakter – oppgang i første halvår
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipsbygningskontrakter
– oppgang i første halvår
Norske skipsbyggere kan totalt sett registrere en bedring når det gjelder nye ordrer i første halvår 2014 sammenlignet med samme periode året før. SKIPSREVYEN har registrert cirka 25 nye kontrakter til total verdi på cirka 11 milliarder kroner i løpet av disse seks månedene. I samme periode i fjor var tallene 12 nybygg henholdsvis 7 milliarder kroner.
Ikke uventet er det offshore fartøyer som fortsetter å dominere, men listen inneholder også noen ferger og hurtigbåter.
Prismessig er det to ordrer som utmerker seg: I mars kontraherte Solstad Offshore et stort avansert konstruksjonsskip ved Vard Brattvaag. Prisen var konfidensiell, men i media spekulertes det om et beløp på omtrent 1,7 milliarder kroner. Planlagt leveringstidspunkt for fartøyet er 2. kvartal 2016. Kontraheringen kom i stand basert på en 8-års avtale med et stort internasjonalt offshore selskap og ble først bekreftet som en fast avtale i juni.
Den andre ordren endte også opp hos Vard, ved Langsten verftet, og gjelder et Diving Support & Construction fartøy som antageligvis skal koste cirka 1,2/1,5 milliarder kroner.
Både Island Offshore og Rem Offshore har også plassert ordrer for kostbare nybygg i prisklasse cirka 800 millioner. Igjen er det Vard som stikker av med ordrene.
Det er ellers interessant at andelen kontrakter bestilt av utenlandske rederier er økende. Navn som Nordic American Offshore (registrert på Marshall Islands og notert på New York Stock Exchange), Fletcher og Fafnir dukker opp i tillegg til velkjente GulfMark.
Færre ordrer til utlandet
Det kan synes som om norske rederier har utvist moderat aktivitet når det gjelder kontraheringer i utlandet i denne perioden. Men noen bestillinger har likevel blitt konkludert. Av ordrer der norske verft ikke er konkurransedyktig, kan nevnes bilbåter (United European Car Carriers), kjemikalietankskip (Stream Tankers og Inventor Chemical Tankers), LPG carriers (Yara og Solvang), combination carriers (Klaveness) og VLCC tankskip (DHT Holdings).
Men det er også gjort forretninger som man skulle tro at norske verft kunne vært med på. Vi tenker på Island Offshore kontrakten som endte opp i Japan – til Kawasaki H.I. – for et stort offshore skip designet av R-R, Siem Offshore bestillingen for to brønnintervensjonsfartøyer som skal bygges ved Flensburger shipyard i Tyskland til totalpris ca. $420 millioner, Simon Møkster Shippings kontrakt med spanske Gondan for bygging av en PSV og en kontrakt som gikk til polske Remontowa fra 50 prosent Siem Offshore eide Secunda Canada LP for et offshore support vessel. Igjen er Rolls-Royce på banen med design og andre leveranser.
Flere internasjonale verft bygger offshore skip
Ingen kan forvente å ha markedet for seg selv for alltid – ei heller norske skipsverft. En rapport fra Clarkson Research Services forteller at andelen av skipsverft i verden som bygger offshore enheter, har steget fra 17% i 2005 til 40% ved starten av 2014. Offshore defineres her som “ship-shaped” enheter (altså ikke f.eks. rigger).
Samtidig med vendingen mot offshore sektoren har antallet skipsverft i verden falt kraftig og er nå tilbake til “pre-boom” perioden, altså før 2005.
Investeringene for bygging av offshore enheter internasjonalt har blitt redusert i år med 30% fra samme tid i fjor. Flere verft som bygger offshore skip og færre nye ordrer, høres ikke ut som en god kombinasjon for verftsindustrien. Men som nevnt innledningsvis, synes det ikke som om denne utviklingen har berørt den norske skipsbyggingsnæringen – i hvert fall ikke hittil.
zachs@skipsrevyen.no