Siem Offshore CLV skipet som skal bygges i Polen.

Skipsbygningskontrakter havner ute – nedgang i Norge

Når bare en uke gjenstår av juni, teller vi kun 12 nye kontrakter av en viss størrelse til norske skipsverft i 2013. Det er en betydelig nedgang fra første halvår i fjor da tallet på nye ordrer var over 40.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipsbygningskontrakter havner ute – nedgang i Norge

Når bare en uke gjenstår av juni, teller vi kun 12 nye kontrakter av en viss størrelse til norske skipsverft i 2013. Det er en betydelig nedgang fra første halvår i fjor da tallet på nye ordrer var over 40.

Den totale kontraktsverdien ligger på nærmere 7 milliarder kroner som ikke er mer enn en tredjedel av fjorårets tall for første halvår. Mens juni 2012 var en svært aktiv måned med over 20 nye kontrakter, har den samme måneden i år vært skral – vi har faktisk ikke registrert en eneste ny kontrakt.

Vi merker oss dog at en ordre fra Siem Offshore er “in the pipeline”, og den – for et VS 4411 DF design – havner vel i Norge. Nybygget er sikret langsiktig kontrakt med påbegynnelse i 2015.

Konstruksjonsskip har vært i fokus i år med fire kontraheringer av Offshore Subsea Construction Vessel (OSCV) typen, tre til STX OSV og ett til Kleven. Tre av disse ligger prismessig i NOK 650/825 millioners området. Disse fire er kontrahert av Farstad, DOF Subsea, Solstad og Rem Offshore.

Et seismikkskip i samme prisklassen ble bestilt av GC Rieber ved Kleven.

En annen interessant kontrakt var for to fartøyer og endte opp hos Fiskerstrand BLRT, bestilt av Ulvan Rederi. Disse båtene skal brukes i forbindelse med den nye fôrfabrikken som Marine Harvest skal bygge på Bjung i Sør-Trøndelag. Nybyggene er designet av Multi Maritime.

Det er verd å nevnte at det i samme periode er det blitt levert mer enn dobbelt så mange nye skip fra norske skipsverft (som bestilt).

Utenlands

Mens vi for ett år siden kunne skrive at antallet nybygg kontrahert av norske rederier ved utenlandske verft synes å ha falt, er situasjonen i år den stikk motsatte.

Viktige ordrer ender opp i Europa i land som Spania, Tyrkia og Polen og i asiatiske land som Sør-Korea, Japan, Kina og Singapore.

Disse kontraktene har totalt langt høyere verdi enn de som er plassert ved norske verft. Prosjekter som Cat J riggene (Sør-Korea), Dagny dekket (nå Gina Krog) (Sør-Korea) og Topside ordren fra Det norske for Ivar Aasen feltet (Singapore) trekker kraftig opp. En annen ordre gikk til også til Sør-Korea, og den var det Østensjø Rederi som stod for gjennom Edda Accommodation.

Og da har vi ikke en gang tatt med nye ordrer ved utenlandske verft kontrahert av ex-norske redere med drift og bopel i utlandet.

zachs@skipsrevyen.no