Illustrasjon av Coralius.Foto: Skangass

Skangass med nytt LNG bunkersfartøy

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skangass har inngått avtale om et nytt spesialdesignet LNG bunkersfartøy med fleksibelt design som muliggjør både skip-til-skip bunkring, samt at fartøyet fungerer som fraktefartøy. Det nye skipet vil være i drift i begynnelsen av 2017.

Skangass har inngått en langsiktig avtale for det 5800 m3 store bunkringsskipet som vil få navnet CORALIUS.

– Vi inngikk nylig vår første skip-til-skip-bunkringskontrakt med NEOT i Finland. Når vi nå bygger det nye skipet CORALIUS er det et naturlig steg i retningen av å møte kundenes behov og å ytterligere utvikle vår marine LNG-leveransekjede, sier Tor Morten Osmundsen, administrerende direktør i Skangass.

CORALIUS vil levere LNG til marine kunder på en fleksibel og sikker måte. Hun vil tilby utmerket tilgjengelighet og høy overføringshastiget for å minimere bunkringstiden. Den økende etterspørselen etter LNG fra marine kunder kan skyldes at LNG er et rent drivstoff som møter kravene fra MARPOL-konvensjonen som krever at svovelinnholdet skal være lavere enn 0,1% innenfor ECA-området (Emission Control Areas).

Byggingen av CORALIUS er en del av samarbeidsprosjektet, ett av pilotprosjektene i EU-prosjektet “Pilot LNG”. Prosjektet er en del av samarbeidsplattformen Zero Vision Tool og er delfinansiert av EU. Skangass utviklet prosjektet i samarbeid med Anthony Veder og Sirius.

CORALIUS skal bygges av verftet Royal Bodewes i Nederland med leveranse i begynnelsen av 2017. Skipet vil eies av det svensk-nederlandske Sirius Veder Gas AB og opereres av Sirius Rederi AB i Sverige.