
Skangass med nytt LNG bunkersfartøy
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skangass har inngått avtale om et nytt spesialdesignet LNG bunkersfartøy med fleksibelt design som muliggjør både skip-til-skip bunkring, samt at fartøyet fungerer som fraktefartøy. Det nye skipet vil være i drift i begynnelsen av 2017.
Skangass har inngått en langsiktig avtale for det 5800 m3 store bunkringsskipet som vil få navnet CORALIUS.
– Vi inngikk nylig vår første skip-til-skip-bunkringskontrakt med NEOT i Finland. Når vi nå bygger det nye skipet CORALIUS er det et naturlig steg i retningen av å møte kundenes behov og å ytterligere utvikle vår marine LNG-leveransekjede, sier Tor Morten Osmundsen, administrerende direktør i Skangass.
CORALIUS vil levere LNG til marine kunder på en fleksibel og sikker måte. Hun vil tilby utmerket tilgjengelighet og høy overføringshastiget for å minimere bunkringstiden. Den økende etterspørselen etter LNG fra marine kunder kan skyldes at LNG er et rent drivstoff som møter kravene fra MARPOL-konvensjonen som krever at svovelinnholdet skal være lavere enn 0,1% innenfor ECA-området (Emission Control Areas).
Byggingen av CORALIUS er en del av samarbeidsprosjektet, ett av pilotprosjektene i EU-prosjektet “Pilot LNG”. Prosjektet er en del av samarbeidsplattformen Zero Vision Tool og er delfinansiert av EU. Skangass utviklet prosjektet i samarbeid med Anthony Veder og Sirius.
CORALIUS skal bygges av verftet Royal Bodewes i Nederland med leveranse i begynnelsen av 2017. Skipet vil eies av det svensk-nederlandske Sirius Veder Gas AB og opereres av Sirius Rederi AB i Sverige.