«Seabed Constructor» skal lete etter en savnet argentinsk ubåt

Skal lete etter forsvunnet ubåt

Det norske skipet «Seabed Constructor» skal lete etter den savnede argentinske ubåten ARA «San Juan», som har vært savnet siden november i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipet vil være utstyrt med fem AUV (autonome undervannsfarkoster), med mulighet til å operere i farvann med en dybde på opptil 6000 meter. Planen er at det skal ankomme havnen, Comodoro Rivadavia, 10. september.

ARA «San Juan» forsvant sporløst i november 2017 Foto: Juan Kulichevsky

Teamet består av 60 besetningsmedlemmer, som arbeider på skift for å sikre operativ effektivitet. Om bord vil det også være slektninger av de savnede besetningsmedlemmene for å overvåke operasjonen. De må alle bestå medisinske undersøkelser og treningstester om bord for å kunne delta.

Fakta om «Seabed Constructor»

Navn: «Seabed Constructor»

Rederi: Swire Seabed

Lengde: 115 meter

Bredde: 22 meter

Motor: 5 x Caterpillar, 5 x 2.230 ekW

Dødvekttonn: 6480

Verft: Kleven

Forsvant sporløst

ARA «San Juan» forsvant sporløst i november i fjor, med en besetning på 44 om bord.

I henhold til kontraktsbetingelsene vil selskapet som står bak letingen,Ocean Infinity, ha 60 dager på å søke etter og lokalisere ubåten. Det vil ikke være noen geografiske begrensninger for søket, noe som kan bety et større område dekkes av denne jakten for å få tilbake de som er tapt til sjøs.

«Seabed Constructor» er på en seks-års kontrakt med det amerikanske selskapet Ocean Infinity, og har tidligere vært med i letingen etter det forsvunne Malaysian Air-flyet, MH-370, som forsvant i mars 2014.

- Som alltid kan vi ikke garantere suksess, siden det nøyaktige stedet er hvor ubåten forsvant er ukjent, samt omstendighetene rundt dens forsvinning, uttaler en talsmann for Ocean Infinity.

«Seabed Constructor» ble bygget i 2014 og fikk navnet «Olympic Athene». Det ble solgt til Swire Seabed i 2016 og omdøpt til sitt nåværende navn.