Ny logo: (Utviklet av Maritime Colours) Den gamle er til høyre på bilde.

Satser på synlighet og åpenhet med ny logo og nettside

Bergens Rederiforening er Norges eldste rederiforening og feirer i år 110 års jubileum. Jubileet blir feiret med en ny og fremtidsrettet strategi og ny nettside. I tillegg endres den 110 år gamle logoen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Ny strategi og modernisering av profil er et riktig og viktig skritt for Bergens Rederiforening. Skal vi fremstå som en moderne og attraktiv næring må vi som bransjeforening også tilpasse oss nye tider. Rederinæringen i Bergen er internasjonal ledende og vi ønsker å styrke og synliggjøre den posisjonen. Skal vi klare det, må vi tiltrekke oss de beste talentene både nasjonalt og internasjonalt. Det gjør vi blant annet ved å synliggjøre ungdom hvor internasjonal og spennende denne næringen er, forteller styreleder i Bergens Rederiforening, Erik Thulin.
Fokus på åpenhet, miljø og kompetanse
For å møte fremtidens utfordringer i skipsfarten har Bergens Rederiforeningen lagt en ny strategi med fokus på åpenhet, miljø og kompetanse. - Maritim næring er en kompetansenæring og vi er helt avhengig av at kommende generasjoner har lyst å jobbe med shipping. Vi ønsker derfor å bidra til at utdanningsmiljøene i bergensregionen utvikler sterke fagmiljøer som støtter behovene til næringen, f. eks innen økonomi, finans, teknologiutvikling, miljø og HMS, sier Thulin.

Skipsfarten har også en ambisiøs miljøvisjon; norske skip skal ha nullutslipp til sjø og luft. Mange rederier er kommet langt i miljøarbeidet og det blir en meget viktig sak i årene fremover. Rederiforeningen ønsker at rederiene i bergensregionen skal være ledende i det å utvikle og ta i bruk miljøvennlig teknologi.

Skal næringen oppfattes som mer moderne og attraktiv må bedriftene bli flinkere til å kommunisere med samfunnet rundt. Bergens Rederiforening ønsker at rederiene skal bli mer åpne og synlige, både i media og i samfunnet ellers. Rederiforeningen har startet med seg selv. I moderniseringsprosessen har foreningen utviklet ny profil med ny nettside (www.rederiforeningen.no) og ny logo. – Nettsiden vår skal ansiktet vårt utad, og en informasjonskanal om næringen og det som skjer. Arbeidet med ny logo har vært en lang prosess, det er ikke lett å endre på det foreningens ”identitet” og varemerke. Men vi er veldig fornøyd med ny logo og føler den bygger opp rundt vår identitet og fremtidsfokus, forteller styreleder Erik Thulin.

Skipsrevyen gratulerer!