
Rolls-Royce utstyr til Rem nybygg
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rolls-Royce og Vard har signert kontrakt på levering av dekksmaskineri, propulsion og motorer til OCV under bygging for REM Supply. Kontraktsverdien for Rolls-Royce er på 190 millioner kroner.
Fartøyet er designet av Vard for undervanns konstruksjonsarbeid og ankerhåndtering i arktiske farvann. Det får cirka 380-400 tonn bollard pull for å kunne utføre oppgaver på dypt vann.
– Vi er glade for å bli involvert i nok et nytt prosjekt med Vard, sier Olav Haug Vikebakk, salgssjef Offshore i Rolls-Royce. – Vårt lange og gode samarbeid med Vard er unikt og verdsettes også av redere og mannskap.
Framdriftspakken fra Rolls-Royce omfatter hovedmotorer og generatorer, reduksjonsgear, Promas integrert hovedpropell og ror og Helicon X3 styringssystem. Promas-løsningen til dette fartøyet er en nyutviklet. Tester viser at propellsystemet vil kunne bidra både til økt trekkraft og til redusert forbruk av drivstoff under overfart på 15 til 20 prosent sammenlignet med tilsvarende prosjekter.
Når det gjelder dekksmaskiner, skal Rolls-Royce levere en tretromlet 500 tonns lavtrykks ankerhåndteringsvinsj, ankerhåndteringskraner, hekkrull, tauepinner, sentreringsenhet og haikjeft. Alle mekaniske, hydrauliske og elektriske systemer inngår også.
*
Nybygningskontrakten med Vard for bygging ved Brattvaag verftet ble kunngjort i begynnelsen av juni, og nybygget har en pris på ca. NOK 800 millioner. Skroget bygges ved Vard Tulcea i Romania. Skipet av Vard 2 06 design utrustes med 150 tonn kran, ROV hangar og forberedes for A-ramme.