”Dyvi Adriatic”. Foto:havenfoto.nl

Rederne ser markedet an

Rederne holder seg foreløpig på vent og utover de to søsterskipene ”Dyvi Adriatic” og Dyvi Baltic” på Bøvågen har vi ingen nye kontrakter på opplagsplasser, sier havnedirektør Odd Einar Mæland i Karmsund Havnevesen til karmsundavis.no.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Men bortsett fra offshorevirksomheten er hele markedet meget labert, og vi får stadig nye forespørsler etter opplagsplass, sier Mæland.

De to bilskipene ”Dyvi Adriatic” og ”Dyvi Baltic” som ankret opp i Bøvågen i forrige uke kan være de første av en ny bølge med opplagsskip i vårt distrikt. De to søsterskipene er på 40.000 br.t. og er ca. 182 meter lange. Begge skipene er chartet av japanske Mitsubishi.
-Både bilskip, bulk- og containerskip, kjemikalie- og gasstankere kan havne i bøyene enten i Bøvågen eller på Fosen, sier havnedirektør Odd Einar Mæland til Karmsund.
- Hele markedet er slapt i øyeblikket, offshorefartøyer er unntagelsen. Vi får stadig forespørsler fra uten- og innelandske rederier om pris på opplagsplass, men det ser ut til at de fleste velger å vente ytterligere noen uker før de bestemmer seg for å gå i opplag. Det er markedssituasjonen som styrer den avgjørelsen, sier havnedirektøren.


Bøvågen har vært ankerplass gjennom mange skipsfartskriser siden den første verdenskrig og noen ganger har man også tatt Kvernevika på Fosen i bruk.
-De som går i opplag er nok helst interessert i kontrakt på 6 måneder og da er det viktig at servicesentre som Haugesund, Husøy og Kopervik ikke ligger så langt vekk. Det teller også å ha verft som eksempelvis Aibel i nærheten når skipene eventuelt skal klareres for nye oppdrag, sier havnedirektør Mæland.

Kilde:Karmsundavis.no