
Norsk initiativ om opphugging av skip
IMOs konferanse for sikker og miljøvennlig opphugging av skip startet i Hong Kong i dag. Målet for konferansen er å vedta en ny internasjonal konvensjon som skal sikre at skip ikke utgjør en risiko for å skade miljøet eller menneskene som har sitt daglige arbeid i opphuggingsindustrien.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
BER OM VILJE TIL ENIGHET.
IMOs generalsekretær Efthimios E. Mitropoulos oppfordret i sin åpningstale delegatene til å vise politisk vilje til å oppnå konsensus.
Norge tok som første land opp problemet med uholdbare forhold i skipsopphuggingsindustrien i FNs sjøfartsorganisasjon IMO (International Maritime Organization) i 1999. Siden 2004 har Norge ledet arbeidet i korrespondanse- og arbeidsgruppen.
Hvert år hugges det mellom 600 og 700 skip. De fem største opphuggingslandene i dag er Kina, India, Bangladesh, Tyrkia og Pakistan. Det er to store problemer forbundet med skipsopphugging slik det foregår i dag – farlige arbeidsvilkår og miljøforurensing. Konferansen, som avsluttes fredag, har som mål å få på plass en ny konvensjon som skal regulere forholdene på opphuggingsstedene og sørge for en tryggere arbeidsplass, samt hindre utslipp av farlige stoffer fra skipene når de blir resirkulert.
Det nye IMO-regelverket inneholder regler for design, konstruksjon og operasjon, samt klargjøring før opphugging. Dette skal fremme trygg og miljømessig forsvarlig resirkulering av skip, uten at det skal gå ut over skipets sikkerhet og effektivitet. Også driften av opphuggingsvirksomheter reguleres slik at sikkerhet og miljø ivaretas. Det skal óg etableres oppfølgings- kontroll- og informasjonssystemer.
IMOs generalsekretær Efthimios E. Mitropoulos oppfordret i sin åpningstale delegatene til å vise politisk vilje til å oppnå konsensus. – Om vi tar utgangspunkt i stemningen fra koordineringsmøtene med EU, så har vi et godt håp om et lykkelig utfall av konferansen, sier fungerende sjøfartsdirektør Sigurd Gude, som leder den norske delegasjonen til konferansen.