
M/S «LEWEK INSPECTOR»
– Subsea/IMR skip fra Havyard Ship Technology
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Forland Shipping AS overtok Subsea/IMR skipet M/S «LEWEK INSPECTOR» fra Havyard Ship Technology AS den 12. november 2013 som verftets byggenummer 114. Nybygget med pris på ca. 700 millioner kroner har en 5,5 års langtidsavtale med EMAS AMC for fartøyets beskjeftigelse, der befrakteren også har opsjon på forlengelse med tre år.
Skipet er av Havyard 857 design. Dette var en ny design fra Havyard Design & Engineering, men etterfølger design for flere lignende subsea fartøyer som Havyard gruppen har stått for. Skroget er bygget i Tyrkia, ved Cemre Shipyard.
Befrakteren
I SKIPSREVYEN har vi vært innom befrakteren, EMAS AMC, noen ganger tidligere. I 2011 ble Aker Marine Contractors (AMC) ervervet av EMAS fra Aker Solutions, og som det het seg “dermed ble det dannet en unik ny organisasjon som skulle redefinere dette markedet.”
Under avtalen inngikk EMAS and Aker Solutions et 50/50 joint venture for eierskap og befraktning av «AMC Connector». Skipets verdi ble da oppgitt til ca. US$300 millioner.
«AMC Connector» ble levert fra STX OSV Søviknes som byggenummer 719 i november 2011, og manager ble oppgitt som EMAS Offshore Services Pte Ltd., Singapore. Skipet på over 19000 GT var kontrahert allerede i begynnelsen av 2007 med Aker Oilfield Services som kontrahent, et selskap som da ble dannet av Aker Yards, Aker, Aker Kværner og DOF Subsea.
Men det var ikke slutten på historien – for skipet som nå het «Lewek Connector», ble solgt for $315 milioner til Ocean Yield (som da var eiet av Aker – nå børsnotert) med bareboat for 10 år til EMAS AMC (cerepartiet visstnok garantert av eierselskapet Ezra).
Forøvrig skal EMAS bety gull på malaysisk, og “Lewek” som selskapet bruker, er dannet av navnene til alle partnerne i selskapets første skip. Lewek betyr også løve (Singapore: Lion city).
M/S «LEWEK INSPECTOR»
Skipet beskrives som et avansert Subsea/IMR skip, spesielt designet for operasjon i værharde områder. Fartøyet har dieselelektrisk fremdriftssystem for optimal operasjon og fleksibilitet med tanke på redusert bunkersforbruk, lave støy- og vibrasjonsnivåer under fart og best mulig manøvreringsdyktighet.

Det er arrangert med ROV hangar med to WROVs og en OBS ROV. Hovedmoon pool måler 7,2 x 7,2 m, og ROV moon pool er på 4,8 x 4,8 m. Hangar er beskyttet for lagring og vedlikehold av ROVene. Skipet kan operere på dybder ned til 3.000 meter og har offshore kran med kapasitet på 150 metriske tonn.
M/S «LEWEK INSPECTOR» er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, E0, SF, DYNPOS AUT, CLEAN DESIGN, NAUT AW, COMF-C(3)-V(3), HELDK-SH, SPS, TMON, BIS, ICE C, CRANE, WINTERIZED BASIC, LFL* og har følgende hoveddata:
Tankkapasitetene er 1500 m3 brennolje, 800 m3 ferskvann og 5367 m3 vannballast.
Maskineri
Skipets dieselelektriske fremdriftsmaskineri er en leveranse fra Norwegian Electric Systems. Hovedmaskineriet består av fire Wärtsilä 6L32 dieselmotorer hver med ytelse på 2880 kW v/720 rpm, 4 x NEG generatorer og Wärtsilä propellanlegg. Et nødaggregat er av Volvo Penta fabrikat. Det integrerte automasjonssystemet er fra Havyard Power & Systems.
Thrusterutrustningen er levert av Brunvoll med to thrustere forut, en azimuth og tre thrustere akter. Økonomisk fart ligger i området 11-14 knop.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorene er fra Alfa Laval. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, og XTronica har supplert tank sounding systemet. Florø Kjøleservice har levert proviant kuldeanlegg, og isoleringsarbeidet er utført av Maritime Montering. CJC filter kommer fra Øwre-Johnsen. Autronica Fire and Security har levert brannsikkerhetsutstyr.
Dekk
Kongsberg Evotec har levert sitt nye Launch and Recovery System (E-LARS) for ROV som består av både “overboard” og “moon pool” systemer. Systemet inkluderer bruk av Permanent Magnet Motor teknologi og Active Heave Compensation med minimalt kraftforbruk.
Offshore kranen på 150 tonn er levert av National Oilwell Varco, og tre kraner av type Heila kommer fra Kongsberg Evotec. Norwegian Deck Machinery har levert dekksmaskineri til nybygget, og landgangsleveransen er fra Gurskøy. Ankerutrustningen er fra Fossen Shipping, og FencoNor har supplert fendere.
Vinduer kommer fra Bohamet, Libra Plast har levert utvendige dører og vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer med arbeidet er utført av Tenvik Industrier. Cathwell har levert katodisk beskyttelse.
Redningsutstyret består av Viking redningsflåter, levert av Mare Safety, 2 x Kiss 800 Harding livbåter hver med kapasitet på 53 personer og Stinger 630 Jet Mob-båt, også den fra Harding.
M/S «LEWEK INSPECTOR» er arrangert med innredning for 106 personer fordelt på 38 enkeltlugarer og 34 doble. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene. Miele har levert vaskeriutstyr, og toalettsystemet er en EVAC leveranse. Bysseutstyr er av Beha fabrikat, og Teamec har forestått incinerator.
Havyard Power & Systems har utført elektro installasjonene, og intercom-anlegget er fra Zenitel.
Elektronikk
Havyard Power & Systems har også levert og installert elektronisk utstyr med blant annet av Furuno FCR-2817 X-band og Furuno FCR-2836 S-band radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-60 logg, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Nautopilot 2025 autopilot, Furuno FAX-408 vær-fax, Furuno GP-150 GPS, Furuno Ecdis, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Furuno Felcom Inmarsat C, Tron 60S og 40S MkII Epirbs, Tron SART radar transponder, Tron TR 20VHF, Furuno FM-8800 og FM-8900 VHFs og Furuno NX-700 navtex.
DP-anlegget er type K-POS DP22 fra Konsberg Maritime. SeaTel har levert antenner.
❊
Havyard Ship Technology skal levere bnr. 120, en PSV, til Fafnir i juli 2014, “Smaragd” som bnr. 121 i april 2015 og et fartøy av HY 820 design bestilt av Atlantic Offshore i 2015.