
M/S «ABEILLE LIBERTÉ»
Den 12. oktober ble det andre av de to kystvaktskipene levert fra Myklebust Verft AS, Gurskøy til det franske rederiet Les Abeilles International. Fartøyet med byggenummer 40 fikk navnet M/S «ABEILLE LIBERTÉ». Navneseremonien fant sted i Frankrike 17. november med fru Annie Blanchet som gudmor. Prisen for nybygget er cirka 200 millioner kroner.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Myklebust Verft AS, Gurskøy inngår i Kleven Maritime, og kystvaktskipet er av UT 515 design. Skroget er bygget ved Maritim Ltd. i Polen.
Bakgrunnen for kontrakten er en langsiktig kontrakt med den franske marine om beredskap på franskekysten fra Manche til belgisk Nordsjø. Nybygget er derfor spesielt utviklet til å kunne håndtere katastrofeoppdrag i et område der skipstrafikken er svært stor. Fartøyet skal stasjoneres i Cherbourg og erstatter «Abeille Languedoc».
M/S «Abeille Liberté» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 80,00 m |
Lengde p.p. | 68,60 m |
Bredde | 16,50 m |
Dybde i riss til h.dk. | 8,00 m |
Skipets tanker har kapasitet for 1645 m3 brennolje, 126 m3 ferskvann og 1011 m3 vannballaast.
Dekk
Kværner har levert Fi-Fi II anlegget med overrisling utvendig, dekksmaskineri er merke Rauma Brattvaag og to kraner er levert av Hydramarine. Rolls-Royce Marine har supplert haikjeft og tauepinne, mens ankerutrustning er fra Sotra Marine Produkter. Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, vanntette skyvedører er fra IMS og Bohamet har levert vinduer.
Kystvaktskipet har Viking redningsflåter levert av Mare Safety og MOB-båt fra Maritime Partner i davit fra Hydramarine. Rednings- og sikkerhetsutstyret er levert av Brude Safety.
Norselight har levert lyskastere og Tranberg lanterner. Malingssystemene som er anvendt til oppmaling av fartøyet, er levert av Jotun.
Innredning
Lugarkapasiteten er arrangert for en besetning på 25 personer, mens redningsutstyret har kapasitet for 30 personer. Vestnes Innredning har utført innredningsarbeidene, og i byssen er det Beha utstyr. Miele har levert vaskeriutstyr, og toalettsystemet er en leveranse fra Jets Vacuum. De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Hareid Elektriske.
Maskineri
«Abeille Liberté» har fremdriftsmaskineri bestående av fire MaK M32C dieselmotorer som hver har ytelse på 4000 kW og er parvis koblet til to Kamewa Ulstein propellanlegg via to Renk reduksjonsgear, som inngår i Rolls-Royce Marine leveringspakken.
Når det gjelder manøvrering, er styremaskinen merke Tenfjord, og fartøyet har fire Kamewa Ulstein thrustere; to er montert forut hver på 883 kW og to akterut på 515 kW hver. Fartøyets fart er 19,5 knop, og trekkraft er 200 tonn.
Hjelpemaskineriet består av tre Cummins VTA-28-D (M) dieselmotorer, hver på 560 kW som driver tre Scandinavian Electric Systems generatorer. En akselgenerator fra Scandinavian Electric Systems produserer også strøm ombord. Nødaggregatet er et Cummins/Scandinavian Electric Systems generatorsett på 164 kW.
Varmevekslerne er av type APV Heat Exchanger, levert av AS Norco Oslo, og Sperre har levert kompressorer. Separatorer og tankpeileanlegg er fra Alfa Laval henholdsvis fra Umas. Ing. Per Gjerdrum har hatt pumpeleveransen.
Aeron Miljøteknikk har vært leverandør av ventilasjonssystemet ombord, og Pyro har levert kjeler. Isoleringsarbeidene er utført av Vestnes Innredning AS. Maskinrommet er brannsikret med et vanntåkesystem fra York Novenco.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er montert av Sletten Electronics og dette innbefatter Furuno FAR-2837S radar, FAR-2817 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DC-80 logg, Simrad autopilot, Simrad GC80 gyrokompass, Furuno FAX-207 værkartskriver, Simrad SPS 2000 Ecdis sat. nav., Furuno AIS, Furuno FS-2570 radiostasjon, Furuno NX-500 Navtex, Furuno Felcom-15 Inmarsat C, Furuno Felcom-82B sat.com., Nera Fleet 77 sat.com., Furuno FM-8500 og FM-2520 VHFer og Nokia mobiltelefon. PA-systemet er fra Zenitel Marine, og DP-anlegget er levert av Kongsberg Maritime.
*
Byggenummer 42 fra Myklebust Verft AS er et fraktefartøy for transport av fiskefór. Fartøyet blir konstruert for både bulktransport og containers. Rederi er Artic Shipping i Førde, og levering skal finne sted i mai 2006.