
Iran embargo
Med EU embargo mot Iran et faktum fra 1. juli øker spenningen i Midt-Østen Gulfen. Olje-tradere som har vært med i gamet en stund tørker støv av gamle Hormuz-stredet kart.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Iran embargo
Med EU embargo mot Iran et faktum fra 1. juli øker spenningen i Midt-Østen Gulfen. Olje-tradere som har vært med i gamet en stund tørker støv av gamle Hormuz-stredet kart.
Under Tank-krigen 1984-88 angrep Iran og Irak hverandres oljeterminaler i Gulfen og handelsskip i området, – det har vært oppgitt noe slikt som 250 tankskip hvorav flere sank. Lloyd’s of London har estimert at totalt 546 handelsskip ble skadet, og 430 sivile sjøfolk mistet livet. Den største delen av disse skyldes iranske angrep på Kuwait skip.
Den gangen holdt USA seg tilbake frem til 1987. Etter flere angrep på tankskip som anløp Kuwait, fikk disse skipene amerikansk eskorte.
Nå kan man være i gang igjen hvis man skal ta truslene fra Iran på alvor. Det har vært antydet at cirka en tredjedel av verdens sjøveis råoljehandel går gjennom Hormuz-stredet.
På det trangeste er stredet 21 nautiske mil (nm) bredt, men sjørutene for de store tankerne er adskillig smalere grunnet dybdeforholdene. Det er et 25 nm langt “separation scheme” som skiller inngående og utgående trafikk fra hverandre. Men dette området er Omans territorialfarvann, mens derimot det nærliggende “western traffic separation scheme” ligger i iransk farvann og er lenger inne i Gulfen.
“Western traffic separation scheme” er ca. 50 nm, betraktelig lenger enn Hormuz-stredet, med 2 x 3 nm brede sjøruter avdelt av en 8-nm bred buffer korridor. Oljetradere hevder at denne delen vil komme i fokus hvis problemer oppstår.
Under internasjonal shipping lov kan ikke noe land, heller ikke Iran, blokkere stredet, ifølge juridiske eksperter. Men FN konvensjonen fra 1982 er ikke blitt ratifisert av Iran, og heller ikke av USA for den sakens skyld. Dette til tross: denne konvensjonen blir i praksis fulgt av alle, også Iran. I tillegg er Iran bundet av en 1958 konvensjon som dekker uskyldig passasje av skip i internasjonale streder. Begrepet “innocent passage” dekkker alle typer skip med fredelige formål.
Dette innbefatter helt klart skip med olje ombord, men kanskje ikke “the Fifth Fleet” som patruljerer stredet, ifølge advokatfirmaet Clyde & Co.
Det som mange frykter, er at Iran konsentrerer seg om “western traffic separation scheme” (i iransk farvann) og søker ut alle supertankerne. Lovligheten av slike aksjoner blir nok gjenstand for diskusjoner, men Iran kan bruke mange typer “unnskyldninger” for å stoppe skip, … undersøke om de har narkotika e.l. ombord etc. En slik utvikling kan skape store forsinkelser og intrikate situasjoner.
Iran eksporterer i dag 2,4 million barrels per day (mbd). De andre landene i Gulfen har følgende eksporttall (mbd): Saudi Arabia 7,3, Kuwait 2,1, Irak 1,8, UAE 2,3 og Qatar 2,1.
Kilde: Financial Times