
Innfører global havovervåking
I løpet av 2009 vil havovervåkingssystemet LRIT innføres på verdensbasis. Men etablering av datasentre som skal motta LRIT informasjon har ikke gått like knirkefritt i alle land. Opprinnelig skulle systemet være globalt operativt fra 1. januar i år, men nå er fristen utsatt til 30. juni.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Under et internasjonalt møte i FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) i London i slutten av november informerte amerikanske myndigheter om at de fra 1. januar 2009 vil inspisere aktuelle skip som er pliktige til å sende ut informasjon, selv om de landbaserte datasentrene rundt i verden ikke er på plass.
De skipene som er pliktige til å forholde seg til regelverket for LRIT er passasjerskip, lasteskip over 300 bruttotonn og flyttbare offshore boreenheter.
Flere land ligger etter
Flere land har ikke greid å etablere LRIT datasentre som kan motta informasjon fra skip innen den opprinnelige tidsfristen 1. januar. Diskusjoner blant medlemsland i IMO om å utsette fristen resulterte nylig i et kompromiss om at datasentrene i de forskjellige kyststatene skal være på plass og i stand til å kunne motta informasjon fra skip innen 30. juni.
I den forbindelse har det den siste tiden vært stor interesse omkring etableringen av et sentralt europeisk datasenter i regi av EUs sjøsikkerhetsorganisasjon (EMSA), og hvorvidt EMSA ville klare å holde den nye tidsfristen. Spesielt viktig var dette for norske myndigheter og over 930 norske skip som vil være tilknyttet dette datasenteret.
- De norske skipene dette gjelder tilsvarer rundt ti prosent av den europeiske flåten, og er avhengig av å kunne anløpe internasjonale havner som normalt. Men EMSA har kommet med betryggende meldinger om at de vil være klar innenfor den satte fristen i juni, sier regiondirektør John Erik Hagen i Kystverket. Hagen er nasjonal LRIT koordinator i forhold til IMO.
Gir økt sjøsikkerhet
LRIT som er en forkortelse for Long Range Identification and Tracking, er et system som kan identifisere og spore fartøy via satellitt og en del av et større overvåkingskonsept basert på utvikling og integrering av elektroniske hjelpemidler. Havovervåkingssystemet vil gi norske myndigheter muligheten til å se skipsbevegelser innenfor et område på 1000 nautiske mil og norske skip globalt.
Informasjon fra havovervåkingssystemet vil kunne brukes av myndigheter i forbindelse med trafikkovervåking, transportplanlegging, kontroll og inngrep overfor fartøy som utgjør en fare for sjøsikkerheten eller en trussel mot kyststaten (eksempelvis terrorvirksomhet), til å lokalisere forulykkede og omkringliggende fartøy i forbindelse med redningsaksjoner og til overvåking av aktuelle fartøy involvert i ulovlig, urapportert eller uregistrert fiske eller andre ulovlige aktiviteter.