Ikke i vanlig JF-klasse – inn for $48 – ut for $12 millioner

Med et tankmarked for Suezmax tonnasje på $80/90.000 per dag og skipsverdier rundt $80 millioner for 10 år gamle skip i 2008, var det kanskje ikke å forundres over at Frontline kjøpte 12/16 år gamle skip med dobbelt skrog for $48 millioner per skip i gjennomsnitt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ikke i vanlig JF-klasse

– inn for $48 – ut for $12 millioner

Med et tankmarked for Suezmax tonnasje på $80/90.000 per dag og skipsverdier rundt $80 millioner for 10 år gamle skip i 2008, var det kanskje ikke å forundres over at Frontline kjøpte 12/16 år gamle skip med dobbelt skrog for $48 millioner per skip i gjennomsnitt.

Selger var Top Ships, og skipene var i størrelsen fra 135.000 til 150.000 dwt. Prisen den gangen reflekterte nok også at to av skipene var bygget i Brasil – ikke de mest attraktive altså på secondhand markedet. Verdiene hadde da steget i forhold til de foregående årene, så hvorfor ikke videre?

Hvis man imidlertid velger å selge på dagens svake marked, virker ikke investeringen særlig smart.

Tre av skipene er nå solgt med et totalt tap på $75 millioner. Det gjelder de to Harland & Wolff bygde skipene Front Fighter og Front Hunter, samt Front Delta bygget ved Ishibras. Salgsprisen er ikke kjent ennå for sistnevnte, mens Front Hunter ble solgt til et beslektet selskap av selger(?) for $13,2 millioner. Front Fighter salget ble rapportert til noe over scrapping prisen, hvilket trolig betyr cirka $11 millioner.

Så gjenstår det å se om de resterende to Top Ships skipene også selges i denne prosessen. Det gjelder Front Alfa ex Stormless bygget ved Mitsui og Front Beta ex Endless bygget ved Ishibras.

Avhendingen av skip de siste ukene involverer også noen ex-OBO skip som var eiet av Ship Finance International Limited med charter til Frontline, der skipsprisen nå synes å ligge på cirka $12,5 millioner per skip. Det gjelder Front Rider, Front Striver og Front Breaker. I disse tilfellene har Frontline betalt kompensasjon for kanselleringen av certepartiene i størrelsesorden $6/8 millioner per skip - m.a.o. markedet er/var betydelig lavere enn charter hyrene.