"OV Bøkfjord" er Kystverkets første hybridfartøy.. Foto: Hvide Sande

Hybridskipet ”OV Bøkfjord” leveres Kystverket

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hvide Sande leverer siste nygbygg, OV Bøkfjord denne uken. Dansken er allerede i gang med å utarbeide tilbud på to nye skip til det norske Kystverket.

OV Bøkfjord er bygget til det norske Kystverket. Skipet skal operere i Troms og Finmark. Der ivaretar de service av bøyer, sjømerker og fyr, samt assisterer med oljeoppsamling i tilfelle oljeutslipp.

- Skipet har den største batteribanken som er installert på et norsk fartøy. Tankegangen med at man fjerner støy og forurensing fra bynært miljø ved bruk av batteri, er også en ny og fremsynt løsning, sier Brian Sangill, manager newbuild Department i Hvide Sande, til Skipsrevyen.

Skipet har et hybrid fremdriftssystem med tre generatorer som genererer strøm. Utover det, er skipet utstyrt med en batteripakke på 850 kW, som er fullt integrert med skipets øvrige system. Dermed kan batteriene hjelpe de andre generatorer i peak belastninger, og de trenger da ikke å starte opp en ekstra motor. Med denne løsningen sparer skipet samlet sett 25 prosent drivstoff, forurenser mindre og krever mindre vedlikehold. Miljøtanken er tidsriktig, men også kostbar.

- Dette er ikke en billig løsning, men på lang sikt blir det en ganske fornuftig forretning, da den hybride løsningen har tjent inn igjen beløpet etter ca. 10 år. Dette gjør at de sparer drivstoff. De kan eksempelvis nøye seg med å ha kun én av de tre generatorene i gang når de arbeider på sjøen og så bruker de overskuddsstrømmen til å lade batterier. Batterierne bruker de så til at utjevne peakbelastningene, fortsetter Sangill.

Skal dere lage flere slike skip for det norske Kystverket?

- Vi har hatt et godt samarbeid med Kystverket og vil veldig gjerne bygge flere skip til dem. Kystverket har to skip til i utbud nå, og vi er blitt prekvalifisert til på byde på projektet. Vi er i gang med å utarbeide tilbud på disse to skipene. Det avklares spå slutten av året hvem som vinner den kontrakten, avslutter han.