Hege Solbakken i Maritimt Forum. Foto: Maritimt Forum

Hva skjer med den maritime politikken?

Valget er gjennomført, og mange er spent på hva vi vil se av endringer i blant annet næringspolitikken. De borgerlige har fått et klart mandat, men har et noe ulikt syn på sentrale deler av rammene for maritim politikk. Daglig leder i Maritimt Forum, Hege Solbakken, skisserer opp fem områder som vil være spesielt utslagsgivende.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Valgets vinnere, de fire borgerlige partiene, har hver for seg sagt mye klokt om maritim politikk i valgkampen. Nå skal de sette seg sammen å bli enige om en felles politisk plattform de neste fire årene. Maritim næring er derfor spente på hvordan den maritime politikken innrettes. Vil for eksempel et Frp som har styrket seg gjennom valgkampen få til samling rundt sin maritime politikk der de borgerlige spriker?

For landets nest største næring er det avgjørende å ha en langsiktig og forutsigbar politikk med konkurransedyktige rammebetingelser. Det er altså først og fremst fem områder som Hege Solbakken i Maritimt Forum retter søkelyset mot:

En ansvarlig økonomisk politikk: Det er avgjørende for den eksportrettede maritime næringen at det føres en økonomisk politikk som ikke styrker en allerede sterk krone. Det er ulikt syn på pengebruk og handlingsregel mellom de fire valgvinnerne.

Nettolønnsordningen: De fire borgerlige partiene spriker i synet på en verdiskapingsordning som er bærebjelken for maritim verdiskaping både på sjø og land. Frp vil ha full nettolønn som våre konkurrenter. Høyre og KrF vil ha “en konkurransedyktig nettolønnsordning for norske sjøfolk”, men har noe ulike modeller. Venstre sier ikke noe i sitt program, men har i Stortinget argumentert for å redusere nettolønnsordningen. Sittende Regjering vil trolig i Statsbudsjettet legge frem forslag om en lovfesting av ordningen og en heving av det økonomiske taket i ordningen. Det er viktig at den nye regjeringen viderefører dette.

Nærskipsfart: De borgerlige partiene har lovet at de vil frakte mer godstransport sjøveien. Avgiftsreduksjon, vrakpantordning, bedre finansieringsordninger, billigere lostjeneste, Stad skipstunnel og bedre farleder og havner er tiltak som flere borgerlige partier har gått inn for i valgkampen.

Maritim utdanning: I opposisjon har de borgerlige etterlyst en Stortingsmelding for en styrket maritim utdanning, men blitt nedstemt av de rød-grønne. Nå vil de kunne iverksette dette. Kvalitet og finansiering er to avgjørende stikkord.

Forskning og innovasjon: Den rød-grønne regjeringen har fått mye kritikk fra opposisjonen for manglende bevilgninger til forskning og innovasjon. I partiprogrammene til de borgerlige partiene står det mye fornuftig om forskning og innovasjon som virkemiddel for å utvikle morgendagens konkurransekraft. Nå bør de bli enige om et løft for maritim forskning gjennom Maroff-programmene, ikke minst for næringsrettet forskning, nye miljøvennlige løsninger og operasjoner på i arktiske strøk.