Antall ulykker som involverte tankskip falt i 2011.

Færre tankskip ulykker i 2011

Ifølge Intertanko ble antallet ulykker med dødelig utfall kraftig redusert for tankskip i 2011. Det var også positivt at det ikke var noen alvorlige miljømessige hendelser i forbindelse med utslipp fra tankskip.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Færre tankskip ulykker i 2011

Ifølge Intertanko ble antallet ulykker med dødelig utfall kraftig redusert for tankskip i 2011. Det var også positivt at det ikke var noen alvorlige miljømessige hendelser i forbindelse med utslipp fra tankskip.

En interessant observasjon fra Intertankos side er at eldre skip hadde færre ulykker enn de moderne. Cirka 54 prosent av uhellene involverte tankskip bygget i 2000 og senere. “Incident rate” var for disse 0,021, mens den var 0,0156 for tankskip bygget i 1980- og 1990 årene. Dette er stikk i strid med befrakternes policy som imange tilfeller går ut på å ekskludere skip eldre enn 15 år.

Cirka 55 prosent av uhellene involverte tankskip under 10.000 dødvekt tonn. “Incident rate” var høyest for tankskip mellom 10.000 og 29.999 dwt.

16 flaggnasjoner hadde fem eller flere rapporterte hendelser og stod tilsammen for 70 prosent av alle uhellene. Malta hadde flest rapporterte hendelser (29), mens Russland ble notert med 22. Her er det å tilføye at det er nesten bare russiskeide skip som fører dette flagget.

UK, India, NIS og DIS flagg kom alle dårligere ut enn gjennomsnittet, mens Panama kom svært godt ut av statistikken og er også det mest anvendte registeret for tankskip.

Intertanko baserer seg på alle hendelser for tankskip som rapportert av Lloyd’s Maritime Intelligence service. Det positive med 2011-tallene forsterkes når man tenker på at tankrederiene hadde et vanskelig økonomisk år, og i slike perioder kan man frykte at det kan gå ut over sikkerheten ombord. Antallet uhell falt med 27 fra året før, og antallet fatale hendelser ble redusert fra 29 til 13 i 2011. De fleste hendelsene skyldes kollisjoner eller står i forbindelse med Hull & Machinery.

En eksplosjon ombord i en 100.000 dwt tanker i Fujairah førte til tre døde og to savnede. Da ulykken skjedde, var det 105 lokale reparasjonsarbeidere ombord i skipet. Det ble opplyst av havnemyndighetene at skipet hadde blitt klarert som gassfri.

I 2011 ble det kun rapportert relativt beskjedne oljelekkasjer fra tankskip.