
Bergen havn – fra LO/LO til RO/RO
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
SSBs tall for 2. kvartal 2015 viser en interessant utvikling for containerhåndtering i Bergen havn. Ro/Ro metoden for lastede containers økte nemlig kraftig fra samme periode i 2014 – med 45%.
Men når det gjelder det totale antall containers håndtert, er det likevel nedgang med 2,1% år/år.
Ser man på godsmengden i tonn skipet i containers, var det også reduksjon med samme prosentsatsen (2,1% –– 46.143 tonn i 2. kvartal 2015 mot 47.109 tonn i samme periode 2014).
Med nye Nor Lines skip i trafikken skulle det bety et videre skifte til fordel Ro/Ro.
Glem ny godshavn
Det viktige er imidlertid at det er fortsatt intet som taler for den forespeilte trafikkøkningen, og som de fleste etter hvert har forstått, har behovet for en stor, ny havn forsvunnet – hvis det noen gang egentlig var reelt. Med Bergen omlands infrastruktur som tilfellet er både nå og i lang tid fremover, bør man heller bygge videre på det man har – slik som også dagens brukere har foreslått.
zachs@skipsrevyen.no