Illustrasjonsfoto:Flickr/photohome_uk

Bergen containerhavn i særklasse?

Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (representert ved syv navngitte personer) hevder i sin kronikkk den 4. februar i BT ”..vi presiserer at LTLs tall er eksakte..”.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er jo ypperlig. Men når det gjelder containervolumet, oppgis det ingen tall for 2009 til tross for at det implisitt antydes vekst, og at man nevner at mer og mer av vår import kommer fra blant annet Kina.
Overskriften her henviser til at mens resten av Europa (og verden for den sakens skyld) opplevde kraftig nedgang i volumene i 2009, kan man forstå LTL dithen at containerhåndteringen i Bergen faktisk økte.
I mangel på tall fra LTL og andre for 2009 kan SSB statistikk for første halvår gi en pekepinn om utviklingen. Den viser at det ble transportert 15% færre containers, eller 17% mindre gods i containers, i 2. kvartal 2009 enn i samme periode 2008 for hele landet, og i 1. kvartal var nedgangen på 13,8%. Nedgangen for Bergens vedkommende i 2. kvartal fra samme periode i 2008 var hele 24% målt i godsmengde i containers hhv. 17% målt i antall teu. Med andre ord, samme trenden som resten av Europa, for:
Asia traden til Europa og USA falt med rundt 15% fra 2008 til 2009, og mange containerrederier har vært og/eller er i krise, og flere har til og med både søkt og fått hjelp fra landenes regjeringer.
De største havnebyene i Europa opplevde da også nedgang i container volumene i 2009; Rotterdam med rundt 10%, de tyske havnene totalt med 25% for de første ni månedene i 2009 og franske Le Havre med oppunder 10%.
Og tallene fra verdens største containerhavner i Asia illustrerer det dramatiske bildet. Verdens største er Singapore som antas å ha håndtert 25,9 millioner containers (teu), en nedgang på 13,5% fra 2008. Shanghai som følger like etter Singapore i volum, opplevde fall på 10,7%.
Når det er sagt, må det tas med at 2009 var et helt spesielt år, også for containerhandelen, og de fleste aktørene tror at veksten skal returnere ganske raskt. Men det blir samtidig advart fra mange hold om at det kan ta flere år å komme tilbake på toppnivåene.
(Les omtalte kronikk i BTs nettutgave)
zachs@skipsrevyen.no