28.03.2016. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Etter å ha vært oppe i inntjening på ca. $63.000 per dag falt markedet i påskeuken til under $50.000 for traden fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen.

Periode. ST Shipping sluttet Sea Horizon (ex Famenne) 298.410 dwt for 2 års t/c til $40.000 per dag levering Singapore.

Suezmax.

Vest-Afrika til Middelhavet svekket seg også i påskeuken til ca. $24.000 per dag i inntjening.

Aframax.

Caribs til US Gulf raten falt betydelig slik at inntjeningen ble nær halvert til ca. $17.000 per dag omregnet til time charter.

Markedet i Nordsjøen steg imidlertid til ca. $35.000 per dag – faktisk høyeste siden slutten av januar.

Også markedet i Østen, eksempelvis fra Indonesia til Japan, gjorde et byks til opp mot $50.000 per dag i inntjening (WS raten steg fra 120 til 187,5).

Periode. SK Energy chartret Jag Lyall 110.484 dwt for 2 år til $22.750 per dag levering Far East.

Clean markedet fra Midt-Østen Gulfen til Japan fortsatte oppgangen til ca. $24.000 per dag for 75.000 tonn last.

Handy product.

Inntjeningen for 37.000 tonn last fra Nord-Europa til US Atlantic Coast svekket seg videre til under $10.000 per dag.

Kombinasjonen med last tilbake til Europa fra US Gulf gir inntjening på ca. $16/17.000 per dag.

Periode. Petrobras sluttet Stena Progress 65.125 dwt for 3 års charter til $19.500 per dag.

LPG – VLGC.

Markedet uken før påske falt videre til lavt på $20.000 tallet på time charter basis.

Vi merker oss at VLGC nybyggene ‘strømmer ut’ fra verftene med Aurora Balder levert til Aurora LPG fra Hyundai – visstnok kostet $76,5 mill., Pacific Weihai levert til Pacific Gas fra Daewoo (kostet $79 mill.) og Gas Aries levert til Tianjin Southwest fra Jiangnan SY Group ($67,5 mill.)

LNG spot raten for 160.000 cbm størrelsen bedret seg noe ifølge et meglerfirma til ca. $29.000 per dag.

Offshore.

Flere anchor handlere ble gjort til dagrate på £10.000, men det ble også rapportert forretninger til £17.000 og £15.000. PSV’ene er på £3.750, men de færreste slutningene blir rapportert med rate.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).