28.03.2016. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Etter å ha vært oppe i inntjening på ca. $63.000 per dag falt markedet i påskeuken til under $50.000 for traden fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen.
Periode. ST Shipping sluttet Sea Horizon (ex Famenne) 298.410 dwt for 2 års t/c til $40.000 per dag levering Singapore.
Suezmax.
Vest-Afrika til Middelhavet svekket seg også i påskeuken til ca. $24.000 per dag i inntjening.
Aframax.
Caribs til US Gulf raten falt betydelig slik at inntjeningen ble nær halvert til ca. $17.000 per dag omregnet til time charter.
Markedet i Nordsjøen steg imidlertid til ca. $35.000 per dag – faktisk høyeste siden slutten av januar.
Også markedet i Østen, eksempelvis fra Indonesia til Japan, gjorde et byks til opp mot $50.000 per dag i inntjening (WS raten steg fra 120 til 187,5).
Periode. SK Energy chartret Jag Lyall 110.484 dwt for 2 år til $22.750 per dag levering Far East.
Clean markedet fra Midt-Østen Gulfen til Japan fortsatte oppgangen til ca. $24.000 per dag for 75.000 tonn last.
Handy product.
Inntjeningen for 37.000 tonn last fra Nord-Europa til US Atlantic Coast svekket seg videre til under $10.000 per dag.
Kombinasjonen med last tilbake til Europa fra US Gulf gir inntjening på ca. $16/17.000 per dag.
Periode. Petrobras sluttet Stena Progress 65.125 dwt for 3 års charter til $19.500 per dag.
LPG – VLGC.
Markedet uken før påske falt videre til lavt på $20.000 tallet på time charter basis.
Vi merker oss at VLGC nybyggene ‘strømmer ut’ fra verftene med Aurora Balder levert til Aurora LPG fra Hyundai – visstnok kostet $76,5 mill., Pacific Weihai levert til Pacific Gas fra Daewoo (kostet $79 mill.) og Gas Aries levert til Tianjin Southwest fra Jiangnan SY Group ($67,5 mill.)
LNG spot raten for 160.000 cbm størrelsen bedret seg noe ifølge et meglerfirma til ca. $29.000 per dag.
Offshore.
Flere anchor handlere ble gjort til dagrate på £10.000, men det ble også rapportert forretninger til £17.000 og £15.000. PSV’ene er på £3.750, men de færreste slutningene blir rapportert med rate.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).