28.03.2016 Salg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Salg. Tank.
Secondhand verdiene er under press – nedover.
Aframax skipet Ratna Puja 104.583 dwt bygget 2006 ved Shanghai Waigaoqiao, Kina er solgt for $22,5 mill. til Eurotankers – en lav pris i forhold til skip bygget i Japan / S.Korea. Det sies at det heller ikke var særlig konkurranse om skipet.
God pris for 21-åring: Product tankeren Golden Gulf 46.700 dwt bygget 1995 Hyundai, S.Korea med dobbeltskrog ble solgt for $7,5 mill.
‘En bloc’ salg av 6 kjemikalietankskip, 4 på ca. 13.100 dwt bygget i 2007 og 2006 ved Hyundai Mipo, S. Korea og 2 x 7.800 dwt bygget 2010 ved STX. Totalprisen er $90 mill. til Tristar, Dubai. Alle skipene har navn som begynner på Eships (Emirates Ship Investment).
Salg. Bulkers.
Et ikke helt vanlig salg: STX Dalian 1707 er på ca. 400.000 dwt (Valexmax typen) og skal være ferdig ved STX Dalian i juni 2016. Skipet er solgt på auksjon til sørkoreanske Pan Ocean for $16,9 mill og sies å være 90% ferdig. Kan det være riktig når nybygg prisen var $120 mill. og skip av denne typen nettopp ble kontrahert for ca. $85 mill. (se forrige Ukeblikk).
Lyla 180.725 dwt bygget 2009 STX, S.Korea er solgt til Winning Shipping, Singapore for $17,5 mill. Det synes å være en høy pris i forhold til salget av C. Winner 169.237 dwt bygget 2008 S. Korea $11,3 mill. som ble rapportert nylig. Men den er likevel lavere enn ‘last done’ i samme størrelse, nemlig Spring Zephyr som ble gjort i februar til $22,25 mill., 6 år gammel, bygget i Japan.
Global Partnership 176.967 dwt bygget 2006 Namura, Japan rapporteres solgt for $12,2 mill., og igjen er det Winning som er kjøper.
Et annet skip, Spring Hydrangea på 176.955 dwt, også bygget i 2006 ved Namura, oppnådde pris på ca. $12 mill. fra gresk kjøper.
Og nevnte Winning Shipping skal ha kjøpt nok et skip, Unique Brilliance, 176.347 dwt bygget 2002 NKK Corp, Japan. Her er prisen $5,4 mill.
Panamax. Washington Trader 74.228 dwt bygget 2000 Sasebo H.I., Japan er solgt for kun $2,65 mill. til kinesisk kjøper – lavt, men likevel bedre enn Medi Kobe 75.924 dwt bygget 2001 i Japan som først ble solgt i februar til pris $2,7 mill. som feilet – og nå til $2,65 mill. basis SS due i mai – begge ganger solgt til Kina.
Et annet skip i samme klassen er Ioannis F K 74.193 dwt bygget 2001 Namura, Japan som gikk for $3,2 mill.
Supramax. Tenko Maru 58.732 dwt bygget 2008 ved Tsuneishi Zhoushan, Kina mewd 4x30 t. kraner er omsatt for ca. $7,15 mill. til Bangladesh kjøper. Synes være en OK pris på dagens marked i betraktning av at skipet er bygget i Kina.
For ca. 10 år gamle skip betyr tilstand, byggeverft etc. svært mye – to salg her viser enorm forskjell mellom Kina bygde Santa Margherita og 5 år eldre (og mindre) JS Phoenix bygget Japan:
Santa Margherita 53.284 dwt bygget 2005 New Century S/Y, Kina, 4x36 t. kraner, pris $3,6 mill. (muligens laveste registrert for denne typen skip / alder).
JS Phoenix 50.224 dwt bygget 2000 Mitsui Shipbuilding, 4x30 t. kraner $3,1 mill.
Containers.
NRP Finans har kjøpt Nordic Wismar 46.131 dwt 3400 teu bygget 2011 Rongcheng Shenfei, Kina, utstyrt med 4x45t kraner for $20 mill. inkludert bareboat charter. Lorentzens Skibs Management vil være disponent, mens Nordic Hamburg er kommersiell og teknisk manager. Alle tre parter har eierandeler i prosjektet.
Et annet salg er Uni Fulgent 42.822 dwt 3450 teu bygget 2007 Hyundai Mipo, S. Korea til pris $6,5 mill. til Borealis. I forhold til Nordic Wismar synes jo dette billig, men umulig sammenligne helt uten å vite bareboat raten og andre charter terms.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).