28.03.2016 Bulk carriers.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Stålproduksjonen i verden falt i februar med 3,3% fra samme måned 2015. Produksjonen i Tyskland falt med 4,3% og i Asia med 3,4% (Kina -4%). Eneste positive av de viktigste landene var Sør-Korea med økning på 5% år/år. Kapasitetsutnyttelsen i verden (66 land) i februar var 66,2% som er 5,7 prosentpoeng lavere enn februar 2015.
Grunnet kinesisk nyttårsfeiring i februar i år slås ofte produksjonen for januar og februar sammen. Nedgangen i Kina var da 5,7% fra samme periode året før ihht til National Bureau of Statistics data.
Industriproduksjonen i Kina økte med 5,7% for januar og februar totalt. Det er den svakeste veksten på syv år.
-
Capesize.
Markedet har problemer med å rive seg løs fra $2.000-merket.
For periode har to ‘Brave’ skip (navnet passer bra) sluttet seg for 10/14 måneders periode til ikke navngitt befrakter til $5.000 per dag levering i Kina.
Panamax.
Etter en uke med nedgang snudde markedet i påskeuken og endte på $3.730 i snitt.
Periode. Befrakterne er i hvert fall villig til å betale over spot markedet: Coronis 74.381 dwt ble sluttet for 11/14 måneder til $4.750 per dag levering Kina og Medi Cagliari 75.772 dwt oppnådde bedre rate, $5.500 per dag, som kan forklares med levering ‘på denne siden’ (Middelhavet) for 11-15 måneder (befrakters opsjon om når tilbakeleveres) til United.
Supramax.
Her fortsetter oppgangen, og nivået nærmer seg $5.000 per dag (p.t. $4.940 i snitt) som vel fortsatt er under driften (ex finans).
Short-sea.
Ratene svekket seg til ca. $18,25 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, og $18,- fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.
zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).