27.10.2014 Tørrlast.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Svak utvikling for stålproduksjonen i verden med første negative utvikling siden januar i år – og før det igjen siden juni 2012. Fallet var imidlertid så beskjedent som 0,1% i september år/år. Motoren, Kina, produserte 67,5 mill. tonn som var nøyaktig samme tall som for ett år siden. EU-28 var ned med 1,7% og Japan med minus 0,5%. Produksjonen i råvareimporterende land er en viktig indikator for bulk markedet.

Det er et godt tegn for markedet når både Capes og Panamax trekker opp såpass kraftig. Hvis Supramax også følger på, blir det enda bedre.

Capesize.

Ble markedet ‘taken by surprise’? I hvert fall kunne man notere 86% oppgang på en uke til ca. $17.700 per dag i snitt.

Ett eksempel er slutningen av Giant Ace 179.147 dwt for 4-7 måneder til $17.500 per dag levering Kina.

I takt med dette steg også futures markedet for 4. kvartal fra $11.600 for en uke siden til dagens $15.100.

Panamax.

Nivået er nå det høyeste siden 20. mars med $8.970.

Norden sluttet Coral Diamond 76.596 dwt for 4-6 måneder til $9.000 per dag, mens nybygget Iolcos Fighter 76.500 dwt sikret seg 4-7 måneders beskjeftigelse til $9.750 per dag levering Japan.

Periode. Markedsbedringen bringer befrakterne frem. Klaveness sluttet Yangtze Xing Jin 81.649 dwt bygget 2012 for ett år til $10.000 per dag levering Kina, og Rosco Banyan 74.979 dwt bygget 2010 ble sluttet for samme periode til $9.000 per dag levering Kina til koreanske Intergis Shipping.

Supramax.

For denne sektoren fortsetter nedgangen, og nå til vel $9.400 per dag. Man må tilbake til midten av august for å finne lavere.

Short-sea.

Markedet stiger videre med 25 cents til ca. $24,25 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania og til ca. $20 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet – for 3.000 tonn laster. Man må tilbake til juni for å finne slike nivåer.

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).