27.10.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Januar 2015 nærmer seg med stormskritt. Det nye regelverket for Emission Control Areas (ECA) ble godkjent i oktober 2008 og inkluderer Østersjøen, Nordsjøen og Den engelske kanal. Tillatt svovelinnhold i bunkersolje blir redusert ca 1% til 0,1%. Det samme gjelder USA, det meste av Canada Jomfruøyene og Puerto Rico. Meglerfirmaet E A Gibson har regnet litt på pris differansene mellom bunkers kvalitetene og konkluderer med at en Aframax som foretar en Nordsjø rundreise på 9 dager, vil få tilleggsutgift på over $100.000. I tillegg kommer maskineri modifikasjoner for noen. Hvem ender opp med regningen for kostnadsøkningen?

VLCC.

Markedet i Midt-Østen Gulfen var stort sett uforandret med time charter resultat for laster til Fjerne Østen på ca. $28.000 per dag. Ratene økte for laster fra Vest-Afrika til Kina til ca. $36.000 per dag grunnet knapphet på tonnasje i posisjon.

Periode. Hyundai Glovis forlenget c/p med Maersk Heiwa ca. 300.000 dwt bygget 2011 for ett år til rate $29.000 per dag.

Suezmax.

Det ble en skuffende utvikling for Vest-Afrika/USAtlantic traden med 12,5 WS poeng lavere rate som betyr time charter inntjening på ca. $23/24.000 per dag.

Aframax.

Caribs / US Gulf holder seg på ca. $28/29.000 per dag på time charter basis, og Inter-Nordsjøen er også uforandret på ca. $18/19.000 per dag.

Indonesia til Japan bedret seg med 2,5 poeng som betyr ca. $22/23.000 per dag.

Det var ellers en aktiv uke i Middelhavet uten at ratene beveget seg i positiv retning.

Clean markedet i Midt-Østen bedret seg ytterligere med god tilgang på nye laster, og stigende rater. For 75.000 tonn laster er time charter resultatet (for rundtur) nærmere $30.000 per dag, mens 55.000 tonn (LR1) er på ca. $24.000 – i begge tilfeller for laster til Japan (billigere bunkers hjelper også på resultatet). Det kan synes som om denne situasjonen kan vedvare.

Product – handysize.

Laster fra Nord-Europa til USAs østkyst nådde time charter nivå på ca. $17.000 per dag – det beste siden mai 2013.

I kombinasjon med US Gulf tilbake til Europa gir dette rundtur resultat på ca. $24.000 per dag – en kjærkommen oppgang.

50.000 tonn laster fra Caribs til US Gulf ligger i ro på ca. $18.000 per dag.

Periode. Penfield sluttet Ariel 70.511 dwt bygget 2004 for ett år til $16.400 per dag, og Horizon Dimitra 73.673 dwt bygget 2007 ble tatt av Trafigura for ett år til $15.850 per dag.

Gass. LPG – VLGC.

Markedet svinger opp og ned, men hele tiden på gode nivåer. Traden fra AG til Japan ligger på pluss/minus $90.000 per dag til tross for noe mindre optimisme i markedet sist uke. Det meldes om noe svakere marked i Atlantic slik at differansen til ‘East of Suez’ minsker.

På periode-siden skal det være pågående forhandlinger med befraktere som ønsker å dekke seg for 2015 og videre fremover.

LNG – periode raten for 12 måneders time charter stiger noe til ca. $68.000 per dag – hvilket må være ‘good news’ for dette markedet.

Offshore.

AHTS markedet ga slutninger på £50/60.000, mens PSV markedet holdt seg stort sett under £10.000 – flere forretninger ble gjort til £8.500 per dag.

Nordic Maritimes Mokul Nordic (DP2 IMR Subsea vessel, VS470 MKIII design, 3.200 dwt, 75,5 m loa, bygget 2014 ved Tebma Shipyard, India) er sikret en 5-års kontrakt med Noble Energy. Oppdraget skal starte i november med levering i Middelhavet. Kontraktsverdien er ca. $70 mill.

GulfMark Offshore, Inc. annonserte 3. kvartalsresultat på netto $24,3 mill. Selskapet opplyste at det globale offshore markedet flatet ut i kvartalet ettersom færre borerigger var i arbeid enn forventet, og oljeselskapene fokuserer på å redusere kostnadene. Markedet utviklet seg derfor langsommere i U.S. Gulf of Mexico og Nordsjøen, og markedet i sørøst Asia var utfordrende ettersom nasjonale oljeselskaper i regionen var trege med å tilby nye kontrakter. Dette har ført til økt en mengde ledige fartøyer i regionen. Videre uttales at det er en sterk følelse innen markedet at den globale utnyttelsesgraden for OSV fartøyer vil falle i 2015.

I Nordsjøregionen hadde selskapet inntekter på $61,8 mill. i 3. kvartal mot $58,3m i andre kvartal. Gjennomsnittlig dagrate var $23.974, opp fra $23.271 i foregående periode.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).