26.05.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Markedet svekket seg i Midt-Østen Gulfen til bare ca. $5.000 på time charter basis for last til Fjerne Østen. Basert på Ukeblikk rapportene er dette årets laveste.
Suezmax.
Vest-Afrika markedet økte betydelig og nådde høyeste nivå siden slutten av jnaur med ca. $17.000 per dag for reiser til USAs østkyst. Også Middelhavet ga opptur og bedret seg fra $11.500 uken før til ca. $21.000 nå.
Aframax.
Markedet i Caribs økte på igjen til ca. $21/22.000 per dag.
Nordsjømarkedet for korte reiser var også noe opp med ca. $10.000 per dag på t/c basis.
Clean laster i AG, 75.000 t., klarte ikke å holde på oppgangen og svekket seg, men bare med et par tusen dollars til ca. $16.500, for laster til Japan.
Product.
Markedet vestgående i Atlanterhavet var noe ned for 37.000 tonn last til bare ca. $5.000 per dag - labert med aktivitet.
Rundtur kombinasjonen med US Gulf/Continent gir ca. $10.000 per dag – uforandret fra uken før.
Caribs markedet for 50.000 size svekket seg til ca. $13/14.000 per dag.
Time charter. Trafigura chartret Horizon Diana 73.579 dwt for 4-6 måneder til $15.500 per dag.
Offshore.
Det spriker i dagratene som blir rapportert – AHTS fra £8.500 til £27.500 inkludert riggforflytninger fra £8.500 til over £30.000. Sist rapportert £27.500. PSV ratene kom ned på £7.000-tallet etter å ha vært over £10.000 i starten på uken.
LPG – VLGC.
Det kan synes som om markedsnedgangen har stoppet med rate høyt på $70 per tonn-tallet fra Midt-Østen Gulfen til Japan. Dette tilsvarer time charter på ca. $57/58.000 per dag for moderne 82.000 m3 skip.
Ifølge Clarkson Research fortsetter kontraheringsiveren innen LPG sektoren og spesielt for de største skipene. Antallet nykontraheringer steg med 109% i 2013 til 115 kontrakter, og hittil i år er 49 LPG carriers blitt bestilt. Ordreboken er nå 39% av eksisterende flåte basert på dwt - det høyeste innen noen av sipping sektorene.
VLGC segmentet økte kraftig i 2013, og hittil i år er 32 nye skip blitt bestilt.
Korea tar for seg av bestillingene av de største skipene og står for 91% av disse i 2014 hittil. Koreanske verft har ca. 100 skip i ordre mot 47 i Kina og 41 i Japan. Målt i m3 har Korea 70% av LPG ordreboken. Ordrebok/flåte ratio for LPG er nå den høyeste siden 2007.
LNG
Höegh LNG forventer betydelig økning i LNG tilførselen fra neste år når nye prosjekter under bygging fører til økt produksjon med ca. 100 mill. tonn per år. Etterspørselen ventes stige mer enn tilførselen de kommende årene. Selskapet ser økende interesse for FSRU prosjekter i Afrika og Vest-Europa. Spot markedet for LNG carrieres ventes fortsatt å være utfordrende de neste 1-2 årene. 30 nye LNG skip skal leveres innen slutten av 2014. Ordreboken er p.t. på 106 enheter, eller ca. 30% av dagens flåte. Ca. en tredjedel eer uten fast kontrakt.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).