26.05.2014 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salg. Tank.

Uken ga to store ‘en bloc’ salg der BW Group var i fokus gjennom kjøp av 10 MR tankskip ved BW Pacific og samme antall kjemikalietankers ved BW.

De 10 Eleandra skipene er på ca. 49.999 dwt bygget ved SPP Shipbuilding i 2014 (8 – noen ikke levert ennå) og 2013 (2). Prisen er ikke rapportert. BW Pacific er et J/V for BW Group og Pacific Alliance Group.

Utkilen kontrollerte Stream Tankers står for det andre store ‘en bloc’ salget. I perioden september 2013 - februar 2014 inngikk Stream Tankers byggekontrakter i Japan for kjemikalietankskip i størrelsen ca. 19.900 dwt. Hvert skip kostet anslagsvis $32/34 mill. Nå er alle 8 nybyggene (noen er muligens opsjoner) pluss 2 eksisterende skip solgt til BW.

Det kunne vært interessant å vite noe vedr. oppgjørsformen (får selger ut gevinsten nå, eller ved levering av skipene?), - skal byggeverftet gi sin godkjennelse av ny kontraktspartner? (Sikkert, men ny eiers standing er vel ikke dette noe problem her ..) BW akter å la skipene drives kommersielt i WOMAR pool. Skipene bygges ved Fukuoka (2) og Shitanoe (6) og de to eksisterende, Stream Luna og Stream Mia, er bygget ved Shitanoe hhv. Fukuoka. Nybyggene skal leveres i perioden 2015-17.

VLCC. Double Hull Tankers fortsetter med å kjøpe skip, og nå rapporteres Synergy Queen 309.887 dwt bygget 2010 Imabari S.B. innkjøpt til pris $79,5 mill. Dette er $2 mill. mer enn hva like gamle A Elephant oppnådde tidligere i måneden.

Asian Progress II 289.994 dwt bygget 2000 Mitsui SB er omsatt for $20 mill. til Altomare. Prisen synes relativt svak.

Suezmax. Cape Balder 159.999 dwt bygget 2000 Hyundai H.I. er solgt for $18,5 mill. for ombygging. Selger måtte vente lenge på å få løftet ‘subjects’, noe som kan ha påvirket prisen positivt.

Panamax. Tamar og Ottawa, begge 70.297 dwt bygget 2003 Daewoo er solgt for $20,5 mill. hver til Prime Marine.

Product. Iver Express (IMO II) 46.825 dwt bygget 2007 Hyundai Mipo rapporteres solgt for $23 mill., mens Pyxis Delta (IMO II) 46.616 dwt bygget 2006 Hyundai Mipo synes å ha oppnådd bedre pris og er rapportert til $25,5 mill.

De to Mowinckel IMO II tankerne Frosta 5.795 dwt bygget 2006 og Troma 5.565 dwt bygget 2007, begge ved Celik Tekne er solgt til NST (North Sea Tankers) for $7,1 hhv. $7,5 mill.

Bro Hawaii (IMO II) 5.657 dwt bygget 2009 Samho Tongyoung er omsatt for $9 mill. til Sør-Korea.

Salg. Bulk carriers.

Fraktmarkedet gir fortsatt ikke inspirasjon til potensielle kjøpere.

Capesize. F. D. Luigi d’Amato 180.184 dwt bygget 2006 Imabari S.B. er solgt til pris lavt på $40-tallet. Dette kan tolkes som en viss svekkelse i markedet.

Post-Panamax. Sea Star 93.315 dwt bygget 2010 Zhejiang Yangfan er solgt for $22,8 mill. til kinesisk kjøper. Rimelig ..

Ship Finance anskaffer seg to 82.000 dwt Kamsarmax bulkers bygget i 2012 – dette er gjort i kombinasjon med langsiktig time charters, ca. 8 år, til et statlig eiet kinesisk selskap.

Handymax. Wanderlust 41.675 dwt bygget 2006 Bulyard, 4x30 t. kraner er solgt for ca. $15,5 mill. til Navibulgar. Svak pris som åpenbart har noe med byggested/-land å gjøre. Sammenlign med japansk bygde og 6 år eldre:

Expander 46.644 dwt bygget 2000 Mitsui SB, 4x30 t. kraner som rapporteres solgt for $14,5 mill.

Handysize. Bulk Providence 30.193 dwt bygget 2007 Hindustan, India 4x30 t. kraner er solgt til Hellas for $15,6 mill.

Glorious Splendour 28.141 dwt bygget 2014 Imabari, Japan 4x30,5 t. kraner oppnådde $22 mill. fra gresk kjøper.

Containers.

YM Utmost og YM Unison begge ca. 101.500 dwt 8208 teu bygget 2006 Hyundai H.I. er solgt for $58 mill. hver inkl. 45 måneders time charter party til $33.000 per dag.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).