25.01.2016 Bulk carriers.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

New lows …

Denne uken ramlet BDI (som omfatter de tre bulk sektorene Capes, Panamax og Supramax/Handysize) til laveste nivå siden indexen ble introdusert i november 1999, nemlig 354.

Capesize.

Med spot marked som touchet $2.662 denne uken må man tilbake til 2. desember 2008 or å finne lavere - $2.316. Det eneste positive var at ratene steg litt fra midten av uken. Et annet, men ikke uventet, bidrag var at flere nå snakker om at noen nå vurderer opplag. Det var ikke for tidlig, og vi har etterlyst en slik utvikling lenge. Det normale ville vært at mange skip for lengst hadde ankret opp. Kan grunnen være at mange av de store rederiene nå er børsnoterte, og at de derfor ikke ønsker å komme med den slags negative nyhter til aksjonærene? Offisielt er det imidlertid fortsatt omtrent null og niks i bøyene.

Panamax

Også her rekordartet lavmål – man må tilbake til 1980-tallet for å finne t/c spot nivå under $3.000. Denne uken var bunnen $2.672 som gjennomsnitt.

Noen forsøker seg likevel på innnbefraktning for periode. Trading huset Glencore chartret Trade Unity 81.602 dwt for 10-16 måneder (befrakters opsjon) til $6.100 per dag levering Shanghai i januar.

Supramax.

Nedturen fortsetter også her, og gjennomsnittet på spot markedet befinner seg på $3.740 per dag.

Short-sea.

Ratene faller videre til ca. $19 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania,- men tok seg opp igjen til ca. 17,50 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).