24.03.2014 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kjøp&Salg. Tank.

 Prisene fortsetter oppover for Aframax

Mare Italicum 110.295 dwt bygget 2007 Mitsui SB er solgt for $34 mill, til Pantheon. Denne prisen er noe bedre enn den som to år yngre Phoenic Ambition oppnådde for en måned siden; $36,75 mill.

Pacific Leo 107.127 dwt bygget 2003 Imabari S.B., double hull er omsatt for $21 mill. til ADS Maritime. Det er verd å merke seg at alle Aframax salgene de siste to månedene har vært av japansk bygde skip.

Men det var før et sør-koreansk bygde skip ble rapportert og det til høy pris: Guadalupe 105.276 dwt bygget 2012 Hyundai og søsterskip Neches er solgt til Bermuda kjøper (Teekay) for $47 mill. hver.

 Suezmax. Prisen på $15 mill. var ikke imponerende for de to Genmar Suzemax skipene Genmar Hope og Genmar Horn på ca. 159.500 dwt bygget 1999 Daewoo. Kjøper er Eurotankers. Prisen er faktisk svakere enn sammenlignbare salg. En grunn kan vært at skipene skal snart gjennom surveys.

 Panamax. To Brodosplit bygde skip blir rapportert: Palva 74.940 dwt bygget 2007 og Stena Poseidon 74.927 dwt bygget 2006 er solgt for $34 mill. hver.

 Kjemikalie.

Stolt Ami 19.963 dwt 21714 cbm bygget 2006 Fukuoka, s/s tanker, er omsatt for $23 mill.

Maemi II 19.871 dwt bygget 2008 Fukuoka ble solgt for $28 mill. til USA kjøper.

 Bomar Ceres (IMO II) 6.064 dwt bygget 2007 Celik Tekne er solgt for $9,6 mill.

Brovig Viento (IMO II) 4.570 dwt bygget 2004 Gisan Shipyard rapporteres solgt til norsk kjøper for $4,4 mill. Samme pris ble oppnådd for søsterskipet Brovig Vindur bygget 2006.

-

 Foregående uke ble 7 Scorpio Tankers VLCC nybygg solgt til Georgiopoulos for totalt $735 mill. Fem av disse bygges ved DSME og to ved Hyundai Samho, alle ca. 300.000 dwt. Levering ex yard er fra 3. kvartal 2015 og inn i 2016.

 Ridgebury lyktes på obligasjonsmarkedet og kjøpte like godt Ice Explorer og Ice Traveller, begge ca. 146.400 dwt bygge ved Universal S.B. i 2006 hhv. 2007 til priser $41,2 hhv. $44,2 mill. Skipene har isklasse notasjon. Prisen er bedre enn salg gjort i januar.

Ridgebury kjøpte også Prisco Mizar 166.467 dwt bygget 2007 Hyundai H.I. for $40 mill.

 Kjøp&Salg. Bulkers.

Klaveness har videresolgt to nybygg ved Jiangsu New Yangzijiang som ikke skal leveres før i 2016. Skipene er på 82.000 dwt og oppnådde $29,5 mill. hver.

Kinesisk kontrollerte Grand Ocean 81.622 dwt bygget 2012 ved Guangzhou Longxue er solgt “on subjects” for ca. $28 mill. Dette viser prisoppgang for Kina-bygde skip i denne størrelsen/alderen.

Det samme kan man ikke si om de to resalgene av nybygg som greske Polembro Shipping stod som kjøper av. Bnr. 47 og 48 på 79.600 dwt fra Jinhai Heavy Industries er kjøpt for $24 mill. hver. Skipene får navnene Golden Excellence og Golden Explorer og leveres i 2014.

Lan Hai Jin Xiu 79.600 dwt bygget 2014 Nanjing er solgt for $25 mill. Heller ikke det en altfor god pris.

 Supramax. Tiger Tian og Tiger Di begge ca. 58.000 dwt bygget 2013 Zhejiang er solgt til gresk kjøper for $26,4mill. hver.

Handymax skipene Stella Fomalhaut og FSL Durban begge ca. 46.700 dwt bygget 1999 Sanoyas, 4x30 t. kraner er solgt for totalt $23,55 mill. Salgene er gjort for en stund siden, herav muligens den relativt lave prisen som forøvrig er på nivå med det som ble gjort i januar.

-

 Salg fra foregående uke:

HB Angel 81.874 dwt bygget 2014 Wuchang S.B. til pris $27 mill. til europeisk kjøper – en bedre pris enn den som Golden skipene ovenfor oppnådde.

Aspendos 74.380 dwt bygget 2003 Hyundai Samho til pris $21,75 mill. til Kassian Maritime. En svært høy pris hvis den er riktig rapportert.

 Vi tar med et par Supramax salg som igjen illustrerer prisforskjellen mellom japansk hhv. kinesisk bygde skip:

Bulk Avenir 50.399 dwt bygget 2002 Kawasaki S.B., 4x30 t. kraner til pris $17,7 mill. til Kouros Maritime.

Evian 51.215 dwt bygget 2002 New Century S/Y, 4x30 t. kraner til $12,3 mill.

 Containers.

Akinada Bridge 71.366 dwt 5610 teu bygget 2001 Hyundai H.I. $20 mill. til Eurosea.

Montana 17.350 dwt 1350 teu bygget 2007 Jiangsu Yangzijiang er omsatt for $8,6 mill. til Borealis Maritime.

 Offshore.

Seisranger AS, selger Seisranger bygget 1993 Løfallstrand og ombygget i 2001 med GT på 5457. Salget er gjort til “markedsbetingelser” (hva nå det betyr) og fører til NOK 75 mill. innløsning av et NOK 525 mill. obligasjonslån som E Forland AS har utestående.

Et nybygg resalg med bnr. 1541 på 3.800 dwt bygget 2014 ved Pacific Ocean Eng. er solgt inkluder bareboat back til et Pareto KS.

Utility fartøyet Go Emerald på 424 GT bygget 2009 Jingjiang Nanyang er omsatt for $5,5 mill. til Go Offshore.

 zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).