24.03.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Subsea 7 S.A. annonserer en lumpsum kontrakt med verdi ca. $110 mill. med Shell for installasjon av jumpers, umbilicals & associated subsea structures i Campos Basin offshore Brasil. Skandi Neptune skal benyttes på prosjektet som har en total varighet på ca. to år.

 Reach Subsea har inngått en større kontrakt med et internasjonalt selskap for fartøyet Dina Star. Kontrakten har oppstart i juni og varighet 4-6 måneder. Oppdraget vil primært finne sted i nordområdene. Dina Star har isklasse 1B og De-Ice og vil på denne kontrakten ha en rolle som flerbruksfartøy. Den faste perioden av kontrakten har en verdi på ca. $10 mill.

 Seisranger AS, selger Seisranger bygget 1993 Løfallstrand og ombygget i 2001 med GT på 5457. Salget er gjort til “markedsbetingelser” (hva nå det betyr) og fører til NOK 75 mill. innløsning av et NOK 525 mill. obligasjonslån som E Forland AS har utestående.

 Erklæring av opsjoner for design ordrer.

Pacific Radiance erklærte opsjoner for to PSVer av Ulstein PX121 for bygging ved Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding. Skipene skal leveres i 4. kvartal 2015.

Chellsea Pte. Ltd. i Singapore har erklært to opsjoner for design og utstyrspakke fra Rolls-Royce for skip av type UT 771 WP. Bygging skjer i Kina ved Cosco Guangdong. Fartøyene skal være klare til levering sent i 2015 og tidlig i 2016. Kontrakten inneholder en opsjon på ytterligere to fartøyer.

 Tsakos Energy Navigation opplyser om samarbeidsavtale med Statoil for bygging og befraktning av ni Aframax tankers med gjennomsnitts kontraktslengde på seks år, pluss opsjoner, og med forventet brutto inntekt for rederiet på ca. $1 milliard. Dette skjedde etter at Statoil den 4. mars utøvet opsjonen for bygging og befraktning av fire nybygg ved Daewoo. TEN har en flåte på 58 skip.

 TTS Group ASA har gjennom sine datterselskap TTS Ships Equipment og TTS Marine GmbH inngått fire nye kontrakter, en om leveranse av sideportanlegg og tre kontrakter om leveranse av vinsjer. Total kontraktsverdi er NOK 110 mill. Kontrakten for sideportanlegg er med et større norsk rederi, og gjelder ombygging av tre skip sent i 2014 og tidlig i 2015.

De andre kontraktene gjelder anker- og fortøyningsvinsjer av ulike typer, alle for en gresk eier. Den første kontrakten gjelder fire større containerskip. Den andre kontrakten gjelder fire VLCC skip og den tredje for to LNG skip. Leveransen vil finne sted i perioden 2014-2016.

Bergen Group ASA og Calexco S.a.r.l. har inngått avtale om endringer i betingelsene for Bergen Groups salg av majoritetsinteressene i NorYards AS til Calexco. Blant endringene er at antall aksjer i Noryards som Calexco skal erverve, er økt fra 51% til 70%, og kjøpesummen for aksjene omfattet av transaksjonen er redusert fra $18,2 til $13,18 mill.

 Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-11 var 15.095 (15.949 tonn uken før) til pris kr. 44,07 (44,10) per kg.

 Etter 16-måneders forbud tillates igjen BP å by på produksjon- og letelisenser i Gulf of Mexico. Forbudet ble innført etter Macondo ulykken i 2010.

 Chevron, USAs nest største oljeselskap, øker anslaget for oljeprisen fremover til $110 per fat for Brent. Samtidig kuttes anslaget for produksjonsveksten. Selskapet forventer å produsere 3,1 mbd olje equiv. i 2017, ned fra tidligere mål om 3,3 mbd som ble satt i 2010.

 Sør-Koreas import av råolje fra Iran steg med 104% år/år i februar til 294.100 fat/dag. Januar – februar kombinert var opp med 30% fra slutten av 2013. Grunnen er naturligvis lettelse av sanksjonene.

 Lagrene av jernmalm i 18 kinesiske havner nådde ny all-time high med 98,6 mill. tonn. Dette er hele 30 mill. tonn mer enn på samme tid i fjor.

 Kinas import av australsk jernmalm falt med 13,5 mill. tonn i februar fra måneden før til 32 mill. tonn. Importen fra Brasil falt med 4,4 mill. tonn til 11,2 m tonn.

 Stålproduksjonen i verden var stort sett uforandret i februar fra samme måned i fjor. Men EU økte med 4,7% år/år og Sør-Korea steg med 6,2%. Kinas produksjon var derimot kun 0,4% høyere enn for ett år siden.

 Kina-frykten har ført til sterkt fall i prisene på jernmalm og kobber de siste par ukene.

 Den sterke økningen i korneksporten fra USA fortsatte i februar også med oppgang på 47% fra samme måned i fjor. Bra for Panamax, Supra- og Handymax sektorene.

 Danske Maersk Line opplyser at alliansen med de to nest største rivalene i containertraden skal være et faktum fra midten av dette året etter at de har mottatt godkjennelse fra US Federal Maritime Commission. Alliansen er et forsøk på å redusere overkapasiteten i container traden (som rederiene har påført seg selv). Den såkalte P3 alliansen er altså mellom MSC Mediterranean Shipping Company og CMA CGM i tillegg til Maersk Line. Den skal kontrollere ca. 250 skip som skal opererer på tre ruter: Asia-Europe, trans-Pacific og trans-Atlantic. Laste-eiere har kritisert ordningen og er redd for at P3 skal dominere de store shippingrutene. Asia Shippers Council anslår at alliansen vil få 42% av Asia-Europe trade og 24% av trans-Pacific traden.

 Container volumet gjennom The Port of Los Angeles falt med 8,9% i februar år/år til 421.738 teu. En grunn er at kinesisk nyttår påvirket februar volumet mer i år. Importen falt med 10,6% og eksporten var 6,2% lavere.

 El Niño. Advarslene om dette værfenomenet dukker stadig oftere opp, og den tredje offisielle advarselen kom i løpet av en uke. Det dreier seg om oppvarming av Stillehavet som kan forårsake tørke i visse steder av verden, og flom andre steder. Det skal være 50% sjanse for av fenomenet vil utvikle seg denne sommeren. Den siste sterke El Niño var i 1997-98 og påførte skader for milliarder av dollars i USA alene. Den gangen falt vannstanden med 5-6 fot for transit gjennom Panama-kanalen noe som påførte rederiene også store tap i form av lavere lasteinntak gjennom kanalen.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).