24.02.2014 Tørrlast.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Verdens stålproduksjon falt med 0,4% i januar fra samme måned i fjor. Veksten i Asia var negativ med -1,5% trukket ned av Kina med minus 3,2%. Sannsynlig årsak er at kinesisk nyttår startet tidligere i år. Dette jevner seg ut når februar tallene kommer. Produksjonen i EU-27 økte med 7,3% år/år. Det følger opp desembers 11,3% vekst, men for 2013 som helhet var det nedgang med 1,8%.

USAs korneksport økte i januar med 41% fra samme måned i 2013. De foregående månedene var år/år vekst 68%, 40% og 57%. Godt nytt, siden mye av dette skal skipes over lange distanser.

-

 Capesize.

Markedet snudde oppover og endte uken på over $10.100 som gjennomsnitt. Spesielt var Stillehavsmarkedet i bedring med rundturer på ca. $13/14.000 per dag. Det er bedre enn hva man kan få til i Atlantic p.t. Til tross for det betales det langt mer for last fra Atlantic til Pacific enn motsatt vei. Sistnevnte gir igjen negativt resultat.

 Periode. Navios Bonheur 179.204 dwt bygget 2010 ble sluttet for 11-14 måneder levering passing Muscat outbound (ut fra AG) til $15.500 per dag. Dette må være laveste raten på lang tid og rimer dårlig med slutningen av Skythia 177.830 dwt bygget 2010 som ble gjort for ett år til $25.000 per dag(?)

 Post-Panamax.

Anangel Aspiration 114.013 dwt bygget 2012 ble sluttet for 13-18 måneder levering Kina til $17.000 per dag med Oldendorff som befrakter.

 Panamax.

Her fortsetter markedet sin negative utvikling, og gjennomsnittet er på $10.000 per dag som er det laveste siden september.

Periode. Great Dragon 9 79.421 dwt bygget 2012 levering Kina prompt for ett år til $13.900 per dag.

Supramax.

Markedet økte med $1000 i løpet av uken til $11.475 per dag.

Periode. Devon Bay 56.095 dwt bygget 2013 ble rapportert for ett år til $12.500 per dag levering Singapore prompt.

 Short-sea.

Markedet har bedret seg også denne uken til ca. $28 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, men holder seg på $24,50 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet – for 3.000 tonns laster. Ifølge våre ukentlige data er førstnevnte den høyeste raten for denne traden siden oktober 2008.

 zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).