24.02.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Ratene i Midt-Østen Gulfen svekket seg litt til ca. $38/39.000 per dag i time charter equivalent for lossing i Fjerne Østen.
Suezmax.
Traden fra Vest-Afrika til USAs østkyst var litt bedre men ligger så lavt som ca. $7.000 per dag.
Aframax.
Caribs til US Gulf økte til ca. $15/16.000 per dag på time charter basis, mens laster innen Nord-Europa holdt seg uforandret på ca. $7.000 per dag.
Indonesia til Japan liggeer stabilt på ca. $19/20.000 per dag.
Clean laster i 55.000 tonn størrelsen livnet omsider til og kom opp i tilsvarende $16/17.000 per dag for laster fra Arabian Gulf til Japan.
BP Petroleum har tatt minst fire Aframax tankers og en VLCC på kortsiktig time charter for bruk som midlertidig lagerskip. Det øker BPs lagerkapasitet til minst 890.000 tonn. BP er Singapores topp bunkers leverandør med salg av 5/600.000 tonn fuel oil per måned. Det sies at det betales ca. $14.500 per dag for en Aframax for en 3-måneders periode som lagerskip.
Product.
Svakere rater for laster fra Nord-Europa til US Atlantic, og inntjeningen falt til ca. $5.000 per dag, − svakeste på tre måneder.
Denne leg’en kombinert med last fra US Gulf tilbake til Europa holdt seg på vel $16.000 per dag.
50.000 tonn ”dirty” last fra Caribs til US Gulf betaler fortsatt godt, ca. $22/23.000 per dag på time charter.
Periode. Eitzen sluttet UACC Melissa 45.335 dwt bygget 2012 for ett år til $16.500 per dag. MR Canopus ca. 50.100 dwt bygget 2007 ble sluttet til Adnatco for ett år til $15.300 per dag.
LPG – VLGC.
Baltic index for benchmark traden fra AG til Japan falt til lavt på $40-tallet per tonn. Dette er laveste siden april i fjor. Dette tilsvarer ca. $18/19.000 per dag på time charter basis. Markedet faller også i Atlantic.
På nybygningsfronten er det fortsatt stor aktivitet både ved kinesiske og koreanske verft. Det sies videre at rederier som sitter på opsjoner, har til hensikt å utøve disse. Det betyr at ordreboken stadig er i vekst. Gir det grunn til bekymring?
Offshore.
Mange forretninger er gjort på P&C basis. AHTS slutningene har vært på fra £21.000 til £13.000 per dag. En slutning for rig move ble rapportert til £70.000. PSV er blitt rapport til dagrate £16.000.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).