21.04.2014 Tørrlast.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det synes som om det er den australske lysten til å eksportere stadig mer jernmalm grunnet pågående gruve ekspansjoner, mer enn det kinesiske ønsket om økt import, som har drevet markedet i mars. Kinas import nådde da 74 mill. tonn som førte til at importen i første kvartal var 19% høyere enn samme periode i fjor.
World Steel Association forventer at stål etterspørselen vil stige langsommere fremover med lavere forbruk i Kina og anslår den globale veksten for 2014 til 3,1%, ned fra 3,6% i 2013. WSA tror at Kina har kommet til slutten på en periode med hurtig vekst i forbruket, og etterspørselsveksten vil bli på 3% i 2014 mot 6,1% i fjor.
Capesize.
En trist periode for dette segmentet, og gjennomsnitts markedet på spot basis har falt til vel $8.800 per dag – tilbake til det elendige markedet i midten av februar.
Periode. Aquagrace bygget 1997 167.102 dwt ble sluttet for 11-14 måneder til $24.000 per dag til EDF Trading. Altså langt langt over spot markedet.
Panamax.
Det samme her som ovenfor med marked på ca. $6.500 per dag.
Periode. Bonanza YR 76.453 dwt bygget 2006 ble sluttet for ett år til $13.000 per dag til PCL med levering Middelhavet. Slutningen viser tydelig svekkelse i markedet leveringsstedet tatt i betraktning.
Supramax.
Markedet har falt dag for dag i en måned og har kommet ned på $9.500 per dag, - som likevel er bedre enn storesøstrene som nevnt ovenfor.
Short-sea.
Markedet har falt til ca. $27,50 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, og holder seg på ca. $24,75 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet – for 3.000 tonns laster.
zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).