20.04.15 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Per begynnelsen av april var den globale ordreboken på 5.091 skip på totalt 304,8 mill. dwt. Dette er en nedgang på 14% år/år i antall skip og 10% målt i dwt.

Ordreboken for bulkers falt med 17% år/år til 151,4 m dwt og utgjør omtrent halvparten av tonnasje i ordre.

Tall for første kvartal viser at totalt 235 nybyggkontrakter er konkludert i 2015. Dette er ned fra 832 kontrakter for samme periode 2014. Det er spesielt dry bulk og offshore sektorene som har sviktet med nedgang på 88% hhv. 56%. Derimot har tanksektoren vokst med 51%.

Salg. Tank.

Det er fortsatt for få moderne skip på markedet, og hovedgrunnen er det gode fraktmarkedet som har vart i hele år.

Double hull tankeren Atlantik 105.337 dwt bygget 1998 Halla Eng. ble solgt for $12,5 mill. Skipet ble innkjøpt av ukrainsk rederi for to år siden for $8,15 mill.

Clio 112.723 dwt bygget 2008 New Times SB er solgt for ca. $36/36,5 mill. til TB Marine. Prisen er på linje med salg som ble gjort i februar.

Handysize. Maersk Tankers er kjøper av Boston-beam skipet Alga 37.690 dwt bygget 2012 Hyundai Mipo for $27,25 mill. God pris.

Pula 46.927 dwt bygget 2006 3. Maj er kjøpt av Champion for ca. $18,5 mill.

Chemical tanker Maemi (IMO II/III) 19.859 dwt bygget 2008 Fukuoka S.B. (st.steel tanker) er solgt for ca. $23 mill. til Ace Tankers. Muligens tegn til en viss prisnedgang for denne typen skip.

Odin (IMO II) 19.117 dwt bygget 2003 ENVC, Portugal er solgt for $9,8 mill., og Marida Melissa (IMO II) 13.022 dwt bygget 2009 Sekwang Shipbuilding rapporteres solgt på auksjon for $8,5 mill. til Borealis.

DryShips Inc. selger til selskaper kontrollert av selskapets styreleder og CEO fire Suezmax tankskip Vilamoura, Lipari, Petalidi og Bordeira for totalt $245 mill. Skipene er bygget 2011, 2012, 2012 hhv. 2013 - alle ved Samsung.

Offshore. AHTS Bourbon Thor 1.500 dwt bygget 2006 Sinopacific Dayang er solgt til PSL Marine uten at pris rapporteres.

Salg. Bulkers.

Tre resalg på 180.000 dwt − SBI Perfecto, SBI Churchill og SBI Presidente − som skal leveres i 2015 og 2016 er solgt for nærmere $44 mill. hver til Anangel Shipping. Skipene bygges ved Daewoo-Mangalia i Romania. Selger er Scorpio Bulkers. Prisen er lavere enn hva man kunne forvente, men byggeplass kommer nok inn i bildet.

‘En bloc’ salg av Onoe 172.572 dwt bygget 2000 NKK Corp. og Chitose 171.199 dwt bygget 2000 Koyo Dock til gresk kjøper for $18,9 mill. ‘en bloc’. Salget bekrefter den generelle prisnedgangen. I januar ble f. eks. Nordtramp bygget 2001 solgt for $17,2 mill.

Panamax. Unity Pride 81.391 dwt bygget 2011 Hyundai Samho er omsatt for $17,7 mill. til gresk kjøper. Prisen er på linje med ‘last done’.

Da var prisen dårligere for noe mindre Dewi Laksmi 75.700 dwt bygget 2011 Guangzhou Huangpu som gikk for ca. $13 mill. til Sea Traders S.A. Svakeste pris på lang tid.

Helt nye Luo Hua 79.600 dwt bygget 01/2015 ved Jinhai, Kina er solgt innen Kina for $16 mill. Også det skuffende prisnivå.

Ett nybygg resalg fra kinesisk verft rapporteres: Hull SS-179 på 81.600 dwt levering 2016 fra Tsuneishi Zhoushan til pris $27.25 mill. til Wisdom Marine.

Ultramax nybygg resalg. Hull no. CX0612 på 63.500 dwt med 4x30 t. kraner som bygges ved Chengxi Shipyard i Kna for levering 2015 pris $24,5 mill. til Blueseas.

Supramax. Noble Hawk 56.039 dwt bygget 2007 Mitsui, 4x30.5t kraner er solgt for pris lavt på $12 mill. tallet.

-

Orix (Japan) bestiller ikke mindre enn 21 Handysize bulkers på 38.000 dwt som skal bygges ved 4 japanske verft og leveres i 2018 og 2019.

-

Nybygg levert.

To norske VLGC nybygg er levert fra asiatiske verft: Breeze til Avance Gas Holdings fra Jiangnan Changxing som rapporteres å ha kostet $63,5 mill., og Clipper Jupiter til Solvang ASA fra Hyundai HI der prisen visstnok var $62,5 mill. Dagens nybygg pris ligger på ca. $77,5 mill.

Resalg. BW LPG har sikret seg fire nybygg resalg VLGC’er til lavere pris (enn ovennevnte) fra DSME etter at opprinnelig kontrahent ikke kom opp med betaling nr. 2 for skipene. Prisen som BW LPG må ut med, er ca. $72,5 mill. per skip med levering mellom juli og desember 2016.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).