20.04.15 Salg.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Per begynnelsen av april var den globale ordreboken på 5.091 skip på totalt 304,8 mill. dwt. Dette er en nedgang på 14% år/år i antall skip og 10% målt i dwt.
Ordreboken for bulkers falt med 17% år/år til 151,4 m dwt og utgjør omtrent halvparten av tonnasje i ordre.
Tall for første kvartal viser at totalt 235 nybyggkontrakter er konkludert i 2015. Dette er ned fra 832 kontrakter for samme periode 2014. Det er spesielt dry bulk og offshore sektorene som har sviktet med nedgang på 88% hhv. 56%. Derimot har tanksektoren vokst med 51%.
Salg. Tank.
Det er fortsatt for få moderne skip på markedet, og hovedgrunnen er det gode fraktmarkedet som har vart i hele år.
Double hull tankeren Atlantik 105.337 dwt bygget 1998 Halla Eng. ble solgt for $12,5 mill. Skipet ble innkjøpt av ukrainsk rederi for to år siden for $8,15 mill.
Clio 112.723 dwt bygget 2008 New Times SB er solgt for ca. $36/36,5 mill. til TB Marine. Prisen er på linje med salg som ble gjort i februar.
Handysize. Maersk Tankers er kjøper av Boston-beam skipet Alga 37.690 dwt bygget 2012 Hyundai Mipo for $27,25 mill. God pris.
Pula 46.927 dwt bygget 2006 3. Maj er kjøpt av Champion for ca. $18,5 mill.
Chemical tanker Maemi (IMO II/III) 19.859 dwt bygget 2008 Fukuoka S.B. (st.steel tanker) er solgt for ca. $23 mill. til Ace Tankers. Muligens tegn til en viss prisnedgang for denne typen skip.
Odin (IMO II) 19.117 dwt bygget 2003 ENVC, Portugal er solgt for $9,8 mill., og Marida Melissa (IMO II) 13.022 dwt bygget 2009 Sekwang Shipbuilding rapporteres solgt på auksjon for $8,5 mill. til Borealis.
DryShips Inc. selger til selskaper kontrollert av selskapets styreleder og CEO fire Suezmax tankskip Vilamoura, Lipari, Petalidi og Bordeira for totalt $245 mill. Skipene er bygget 2011, 2012, 2012 hhv. 2013 - alle ved Samsung.
Offshore. AHTS Bourbon Thor 1.500 dwt bygget 2006 Sinopacific Dayang er solgt til PSL Marine uten at pris rapporteres.
Salg. Bulkers.
Tre resalg på 180.000 dwt − SBI Perfecto, SBI Churchill og SBI Presidente − som skal leveres i 2015 og 2016 er solgt for nærmere $44 mill. hver til Anangel Shipping. Skipene bygges ved Daewoo-Mangalia i Romania. Selger er Scorpio Bulkers. Prisen er lavere enn hva man kunne forvente, men byggeplass kommer nok inn i bildet.
‘En bloc’ salg av Onoe 172.572 dwt bygget 2000 NKK Corp. og Chitose 171.199 dwt bygget 2000 Koyo Dock til gresk kjøper for $18,9 mill. ‘en bloc’. Salget bekrefter den generelle prisnedgangen. I januar ble f. eks. Nordtramp bygget 2001 solgt for $17,2 mill.
Panamax. Unity Pride 81.391 dwt bygget 2011 Hyundai Samho er omsatt for $17,7 mill. til gresk kjøper. Prisen er på linje med ‘last done’.
Da var prisen dårligere for noe mindre Dewi Laksmi 75.700 dwt bygget 2011 Guangzhou Huangpu som gikk for ca. $13 mill. til Sea Traders S.A. Svakeste pris på lang tid.
Helt nye Luo Hua 79.600 dwt bygget 01/2015 ved Jinhai, Kina er solgt innen Kina for $16 mill. Også det skuffende prisnivå.
Ett nybygg resalg fra kinesisk verft rapporteres: Hull SS-179 på 81.600 dwt levering 2016 fra Tsuneishi Zhoushan til pris $27.25 mill. til Wisdom Marine.
Ultramax nybygg resalg. Hull no. CX0612 på 63.500 dwt med 4x30 t. kraner som bygges ved Chengxi Shipyard i Kna for levering 2015 pris $24,5 mill. til Blueseas.
Supramax. Noble Hawk 56.039 dwt bygget 2007 Mitsui, 4x30.5t kraner er solgt for pris lavt på $12 mill. tallet.
-
Orix (Japan) bestiller ikke mindre enn 21 Handysize bulkers på 38.000 dwt som skal bygges ved 4 japanske verft og leveres i 2018 og 2019.
-
Nybygg levert.
To norske VLGC nybygg er levert fra asiatiske verft: Breeze til Avance Gas Holdings fra Jiangnan Changxing som rapporteres å ha kostet $63,5 mill., og Clipper Jupiter til Solvang ASA fra Hyundai HI der prisen visstnok var $62,5 mill. Dagens nybygg pris ligger på ca. $77,5 mill.
Resalg. BW LPG har sikret seg fire nybygg resalg VLGC’er til lavere pris (enn ovennevnte) fra DSME etter at opprinnelig kontrahent ikke kom opp med betaling nr. 2 for skipene. Prisen som BW LPG må ut med, er ca. $72,5 mill. per skip med levering mellom juli og desember 2016.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).